Sosiaalisen median henkilöbrändin hyödyntäminen myyntityössä ja asiakashankinnassa
Mäkitalo, Paavo (2024)
Mäkitalo, Paavo
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420891
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420891
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin henkilöbrändäyksen vaikutuksia sosiaalisessa mediassa. Työssä haastateltiin asiantuntijatehtävissä työskenteleviä henkilöitä, jotka hyödyntävät sosiaalisen median henkilöbrändiä myynnissä ja asiakashankinnassa.
Opinnäytetyön tutkimusosuudessa on käytetty kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Työn teoria- ja tietoperustana hyödynnettiin myynnin, markkinoinnin ja henkilöbrändäykseen keskittyviä ammattikirjoja sekä internet lähteitä. Tutkimus osuus suoritettiin henkilöhaastatteluina. Haastateltavat ovat omalla alallaan ammattilaisia ja yhdistävä tekijä heillä on sosiaalisen median henkilöbrändi.
Työn tutkimuksen tuloksena selvisi, että henkilöbrändistä sosiaalisessa mediassa pystytään hyötymään ja saamaan kilpailuetua asiakashankinnassa. Sosiaalisen median alustoja on lukuisia ja haastateltavat olivat valinneet olla aktiivisia niissä kanavissa, joissa asiakkaat ovat. Haastateltavien näkemyksien mukaan sosiaalinen media on tullut jäädäkseen ja sen rooli vaikuttaisi vain kasvavan. Tästä johtopäätöksenä henkilöbrändäys alustoilla on nyt ja tulevaisuudessa avainasemassa myynnissä ja asiakashankinnassa.
Opinnäytetyön tutkimusosuudessa on käytetty kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Työn teoria- ja tietoperustana hyödynnettiin myynnin, markkinoinnin ja henkilöbrändäykseen keskittyviä ammattikirjoja sekä internet lähteitä. Tutkimus osuus suoritettiin henkilöhaastatteluina. Haastateltavat ovat omalla alallaan ammattilaisia ja yhdistävä tekijä heillä on sosiaalisen median henkilöbrändi.
Työn tutkimuksen tuloksena selvisi, että henkilöbrändistä sosiaalisessa mediassa pystytään hyötymään ja saamaan kilpailuetua asiakashankinnassa. Sosiaalisen median alustoja on lukuisia ja haastateltavat olivat valinneet olla aktiivisia niissä kanavissa, joissa asiakkaat ovat. Haastateltavien näkemyksien mukaan sosiaalinen media on tullut jäädäkseen ja sen rooli vaikuttaisi vain kasvavan. Tästä johtopäätöksenä henkilöbrändäys alustoilla on nyt ja tulevaisuudessa avainasemassa myynnissä ja asiakashankinnassa.