Pellettiliiketoiminnan toimitusketjun prosessien kehittäminen
Ala-Kaarre, Hanna (2024)
Ala-Kaarre, Hanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on 
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420935
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420935
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli perehtyä työn tilaajan pellettiliiketoiminnan toimitusketjuun ja sen operatiivisiin prosesseihin, sekä selvittää mahdollisia kehittämiskohteita toimitusketjun toiminnassa. Työssä keskityttiin tilaus-toimitus-laskutusketjuun, koska kyseisen tiimi oli muodostettu hiljattain vastaamaan toimitusketjuprosesseista.
Työssä perehdyttiin puupellettien valmistusprosessiin, käyttömääriin sekä tulevaisuudennäkymiin. Lisäksi käsiteltiin toimitusketjua ja sen kehittämistä, sekä luotiin lyhyt katsaus Lean-ajatteluun toimitusketjun näkökulmasta. Tilaajan toimitusketjun kehittämiskohteita selvitettiin laajamittaisella perehtymisellä liiketoiminnan operatiivisiin prosesseihin, sekä puolistrukturoidulla haastattelulla pellettiliiketoiminnan ohjausryhmän jäsenille. Haastattelun kysymykset koskivat pääasiallisesti toimitusketjua ja sen muuttuneita työnkuvia.
Selvityksen tulokset kehityskohteiden osalta olivat selkeät. Etenkin haastatteluissa nousi esiin tarve paremmalle tiedonkululle ja tiedon saatavuudelle, järjestelmäosaamiselle sekä kuljetusliikkeiden perehdyttämiselle. Lisäksi haastattelukysymyksissä oli kysymys ympärivuorokautisen päivystyksen tarpeellisuudesta, jota ei tulosten perusteella todettu nykymallisessa liiketoiminnassa tarpeelliseksi, mutta asian organisoiminen kestävällä tavalla herätti huolta.
Kehittämiskohteet eivät liittyneet toimitusketjutiimin uusiin tehtäviin, joten toimintamallin muutoksen voidaan katsoa sujuneen erittäin hyvin. Kehitysehdotuksia muodostettiin selvitettyjen tulosten pääkohtien osalta, mutta etenkin kuljetusliikkeiden perehdytyksen suhteen tarvittaisiin laajempi selvitys.
Työssä perehdyttiin puupellettien valmistusprosessiin, käyttömääriin sekä tulevaisuudennäkymiin. Lisäksi käsiteltiin toimitusketjua ja sen kehittämistä, sekä luotiin lyhyt katsaus Lean-ajatteluun toimitusketjun näkökulmasta. Tilaajan toimitusketjun kehittämiskohteita selvitettiin laajamittaisella perehtymisellä liiketoiminnan operatiivisiin prosesseihin, sekä puolistrukturoidulla haastattelulla pellettiliiketoiminnan ohjausryhmän jäsenille. Haastattelun kysymykset koskivat pääasiallisesti toimitusketjua ja sen muuttuneita työnkuvia.
Selvityksen tulokset kehityskohteiden osalta olivat selkeät. Etenkin haastatteluissa nousi esiin tarve paremmalle tiedonkululle ja tiedon saatavuudelle, järjestelmäosaamiselle sekä kuljetusliikkeiden perehdyttämiselle. Lisäksi haastattelukysymyksissä oli kysymys ympärivuorokautisen päivystyksen tarpeellisuudesta, jota ei tulosten perusteella todettu nykymallisessa liiketoiminnassa tarpeelliseksi, mutta asian organisoiminen kestävällä tavalla herätti huolta.
Kehittämiskohteet eivät liittyneet toimitusketjutiimin uusiin tehtäviin, joten toimintamallin muutoksen voidaan katsoa sujuneen erittäin hyvin. Kehitysehdotuksia muodostettiin selvitettyjen tulosten pääkohtien osalta, mutta etenkin kuljetusliikkeiden perehdytyksen suhteen tarvittaisiin laajempi selvitys.
