Markkinointisuunnitelma Tytyrin Trekooli Oy
Majamaa, Elina; Wirtanen, Nea (2024)
Majamaa, Elina
Wirtanen, Nea
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420780
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420780
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on laatia ensimmäinen markkinointisuunnitelma yritykselle Tytyrin Trekooli Oy. Tytyrin Trekoolille ei ole aikaisemmin tehty markkinointisuunnitelmaa. Tarkoituksena on luoda yritykselle markkinointisuunnitelma, jota yritys voi käyttää hyödykseen kasvattaakseen asiakasvirtaa. Teoriaosuus keskittyy markkinoinnin teoriaan, yrityksen brändiin ja markkinointisuunnitelman sisältöön. Teemme tiivistä yhteistyötä yrityksen henkilöstön kanssa ja kuuntelemme heidän toiveitaan sekä keskeisiä pulmakohtia yrityksen markinointiin liittyen. Vastauksien avulla saamme kuvan, mitä kohdeyrityksen henkilöstö opinnäytetyöltä odottavat.
Opinnäytetyössä pyrimme selvittämään yrityksen asiakkaiden ostopäätöksiä ohjaavia kriteerejä, kartoittamaan kilpailijatilannetta sekä selvittämään, mitä markkinointikanavia yrityksen asiakkaat käyttävät. Tavoitteena on auttaa yritystä löytämään parhaat kanavat markkinointiin ja keinot asiakkaiden tavoittamiseksi.
Tutkimusmenetelmänä käytämme kyselyä. Selvitämme kyselyn avulla, mitkä ohjaavat asiakasta kohdeyrityksen asiakkaaksi. Markkinointisuunnitelman avulla yritys saa pohjan, mihin kohdistaa markkinointia sekä voi kehittää markkinointia entistä tehokkaammin. Tutkimuksen luotettavuus varmistetaan kysymällä asiakkailta suoraan heidän näkemyksensä, sekä käyttäen tietolähteitä mahdollisimman laajasti. Perehtymällä kilpailijoihin tarkoin ja kuuntelemalla asiakkaiden toiveita, sekä analysoimalla eri markkinointikanavien hyödyllisyyttä. Näin pääsemme lopputulokseen, joka soveltuu mahdollisimman hyvin kohdeyritykselle. Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että paras myyntivaltti yrityksellä on asiakaspalvelun sekä tuotteiden laatu. Nämä kannattaa tuoda yritystä markkinoidessa esille.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi markkinointisuunnitelma, joka sisältää puolenvuoden suunnitelman markkinoinnin ideointiin ja toteutukseen. Yritys voi jatkossa käyttää opinnäytetyötämme markkinointinsa tukena. Johtopäätöksenä tutkimustuloksista voidaan todeta, että yrityksen kannattaa markkinointisuunnitelmassa panostaa sosiaaliseen mediaan sekä sen laatuun.
Opinnäytetyössä pyrimme selvittämään yrityksen asiakkaiden ostopäätöksiä ohjaavia kriteerejä, kartoittamaan kilpailijatilannetta sekä selvittämään, mitä markkinointikanavia yrityksen asiakkaat käyttävät. Tavoitteena on auttaa yritystä löytämään parhaat kanavat markkinointiin ja keinot asiakkaiden tavoittamiseksi.
Tutkimusmenetelmänä käytämme kyselyä. Selvitämme kyselyn avulla, mitkä ohjaavat asiakasta kohdeyrityksen asiakkaaksi. Markkinointisuunnitelman avulla yritys saa pohjan, mihin kohdistaa markkinointia sekä voi kehittää markkinointia entistä tehokkaammin. Tutkimuksen luotettavuus varmistetaan kysymällä asiakkailta suoraan heidän näkemyksensä, sekä käyttäen tietolähteitä mahdollisimman laajasti. Perehtymällä kilpailijoihin tarkoin ja kuuntelemalla asiakkaiden toiveita, sekä analysoimalla eri markkinointikanavien hyödyllisyyttä. Näin pääsemme lopputulokseen, joka soveltuu mahdollisimman hyvin kohdeyritykselle. Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että paras myyntivaltti yrityksellä on asiakaspalvelun sekä tuotteiden laatu. Nämä kannattaa tuoda yritystä markkinoidessa esille.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi markkinointisuunnitelma, joka sisältää puolenvuoden suunnitelman markkinoinnin ideointiin ja toteutukseen. Yritys voi jatkossa käyttää opinnäytetyötämme markkinointinsa tukena. Johtopäätöksenä tutkimustuloksista voidaan todeta, että yrityksen kannattaa markkinointisuunnitelmassa panostaa sosiaaliseen mediaan sekä sen laatuun.