Nature in threads : decoding and developing the visual dialogue between Gorpcore and the natural environment
Tabermann, Samuel (2024)
Tabermann, Samuel
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420948
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420948
Tiivistelmä
Considering the climate crisis, responsibility has become integral to both corporate marketing communications and individual personal branding. A prevailing theme is the ambition to be perceived as environmentally conscious. This raises the question: has the moral image become more significant than the actual achievement of environmental goals? This thesis employs semiotic analysis to explore how outdoor clothing companies visually represent the human-nature relationship in their marketing materials. The research culminates in the development of the visual expression for a hypothetical eco-conscious brand in the outdoor apparel sector, advocating for nature's preservation. The design elements developed focuses on imagery and graphical elements. The design process relies on direct nature observations as part of the methodology for co-creating a visual expression together with nature. This study draws upon diverse sources, including scientific literature, articles, reports, blog posts, and trend analyses. The final visual expression is presented through concrete examples. The aim is to further develop the outcome within the realm of academic research and explore the commercial potential of the concept. Vastuullisuudesta on ilmastokriisin myötä tullut osa sekä yritysten markkinointiviestin-tää että kuluttajien henkilöbrändäystä. Yhteinen tekijä ja paradigma on halu tulla tunnis-tetuksi ilmastosta ja luonnosta välittävänä. Onko tästä moraalisuuden mielikuvasta tullut meille tärkeämpää kuin itse tavoitteen saavuttaminen? Semioottisen analyysin avulla tutkin miten ulkoiluvaatteita tuottavat yritykset esittävät visuaalisesti ihmisen ja luonnon välistä suhdetta niiden markkinointi ja viestintä materi-aaleissa. Löydösten pohjalta kehitän hypoteettisen, luonnon puolesta vastuullisesti toimivan ja ulkoiluvaatteita tuottavan, brändin visuaalista ilmaisua. Ilmaisun suunnittelu keskittyy kuvamaailmaan ja graafisiin elementteihin. Visuaalinen suunnitteluprosessi tukeutuu omavaraisisten havaintojen avulla kehitet-tyyn metodiikkaan, jonka tavoitteena on luoda brändillistä visuaalista ilmaisua yhteis-työssä luonnon kanssa. Tietopohjaa on haettu tieteellisestä kirjallisuudesta ja artikkeleista ja raporteista, blogi-kirjoituksista sekä trendiraporteista. Visuaalisen ilmaisun suunnittelun lopputulosta on todennettu metodin avulla luoduilla tuotoksilla. Syntynyttä lopputulemaa on tarkoitus jatkokehittää sekä tieteellisesti että tutkia konseptin kaupallistamisen mahdollisuuksia.