Yläkoululaisen riippuvuus älypuhelimesta : ohjauksella kohti järkevää käyttöä
Nevavuo, Rami (2024)
Nevavuo, Rami
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420997
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420997
Tiivistelmä
Nuoret tarvitsevat tukea ja ohjausta digitaalisten taitojensa kehittämiseen. Opinnäytetyössä keskitytään siihen, miten digitaalisia taitoja voitaisiin ohjata, kun kyseessä on lähes kaikkien yläkoululaisten taskussa oleva älypuhelin.
Nuorten älypuhelimen käytön tekninen osaaminen on varsin korkealla tasolla, mutta käytön säätelyssä on monesti haasteita. Työssä paneudutaan niihin uhkiin, joita älykännykän käyttö tuo mukanaan, sekä siihen, miten mahdollisia haittavaikutuksia voidaan ohjauksella ehkäistä. Erityisesti käsitellään netti- ja peliriippuvuuden syitä ja seurauksia.
Opinnäytetyöni kohderyhminä ovat ensisijaisesti yläkouluikäiset nuoret sekä toissijaisesti heidän opettajansa.
Toiminnallisessa opinnäytetyössä on laadittu aiheeseen liittyvä informatiivinen esitys, jota voidaan käyttää yläkoulujen koulujen infotauluilla. Tavoitteena on, että mahdollisimman moni lukija pysähtyy miettimään omaa älypuhelimen käyttöään. Tuotoksesta on konkreettista hyötyä koulumaailmassa.
Nuorten älypuhelimen käytön tekninen osaaminen on varsin korkealla tasolla, mutta käytön säätelyssä on monesti haasteita. Työssä paneudutaan niihin uhkiin, joita älykännykän käyttö tuo mukanaan, sekä siihen, miten mahdollisia haittavaikutuksia voidaan ohjauksella ehkäistä. Erityisesti käsitellään netti- ja peliriippuvuuden syitä ja seurauksia.
Opinnäytetyöni kohderyhminä ovat ensisijaisesti yläkouluikäiset nuoret sekä toissijaisesti heidän opettajansa.
Toiminnallisessa opinnäytetyössä on laadittu aiheeseen liittyvä informatiivinen esitys, jota voidaan käyttää yläkoulujen koulujen infotauluilla. Tavoitteena on, että mahdollisimman moni lukija pysähtyy miettimään omaa älypuhelimen käyttöään. Tuotoksesta on konkreettista hyötyä koulumaailmassa.