Opiskelijoiden perehdytyskansio nuorten intensiivihoidon yksikköön
Forssell, Sanni (2024)
Forssell, Sanni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420850
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420850
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa työharjoitteluun tulevien opiskelijoiden perehdytyskansio nuorten intensiivihoidon yksikköön. Tavoitteena oli kehittää yksikön opiskelijoiden perehdytysprosessia. Toimeksiantajana toimi nuorten intensiivihoidon yksikkö, Rinnekodit Nuotti.
Intensiivihoito on lastensuojelun sijaishuoltoon kuuluvaa ympärivuorokautista erityistason laitoshoitoa huostaanotetuille lapsille ja nuorille. Intensiivihoidossa yhdistyvät nuoren henkilökohtaiseen tarpeeseen pohjautuva nuorisopsykiatrinen hoito, koulu sekä moniammatillinen työskentely nuoren ja hänen perheensä kanssa. Keskeisenä tavoitteena on nuoren ja perheen kuntoutuminen sekä nuoruusiän kehitystehtävien tukeminen. Moniammatillisen työskentelyn avulla pyritään nuoren oppimiskyvyn ja sosiaalisten taitojen vahvistumiseen, laaja-alaisen psykiatrisen oireilun laantumiseen, vanhemmuuden ja perheen toimintakyvyn kehittymiseen sekä perheen yhdistymiseen.
Työn teoriapohja koostuu lastensuojelusta, huostaanotosta, sijaishuollosta, intensiivihoidosta, nuoruudesta ikävaiheena, lastensuojelun ja psykiatrisen hoidon tarpeen yhteydestä sekä perehdyttämisestä.
Tämä opinnäytetyö oli kehittämismuotoinen ja piti sisällään toimeksiantajan työntekijöille suunnatun kyselyn, jonka avulla kartoitettiin näkemyksiä opiskelijoiden perehdytykseen ja perehdytyskansioon liittyen. Kyselyyn tuli yhteensä kahdeksan vastausta ja vastauksia hyödynnettiin perehdytyskansion laatimisessa. Kansion alustavan version valmistuttua käytiin palautekeskustelu, jossa yksikön johtajalta ja vastaavalta ohjaajalta pyydettiin kommentteja kansion sisällön tarpeenmukaisuudesta ja ajantasaisuudesta, rakenteesta ja kielen selkeydestä sekä kansion käytettävyydestä opiskelijoiden perehdyttämisen tukena.
Lopullinen perehdytyskansio luovutettiin toimeksiantajalle tulostettuna kansiona, PDF-versiona sekä muokattavana tiedostona, jotta kansiota on mahdollista päivittää ja pitää yllä tulevaisuudessa. Perehdytyskansio sai toimeksiantajalta positiivista palautetta. Kansion ulkonäköön ja sisältöön oltiin tyytyväisiä ja sen uskottiin palvelevan opiskelijoiden perehdytysprosessissa hyvin. Kansion todellista hyötyä on mahdollista arvioida käytännössä kuitenkin vasta uusien opiskelijoiden aloittaessa.
Intensiivihoito on lastensuojelun sijaishuoltoon kuuluvaa ympärivuorokautista erityistason laitoshoitoa huostaanotetuille lapsille ja nuorille. Intensiivihoidossa yhdistyvät nuoren henkilökohtaiseen tarpeeseen pohjautuva nuorisopsykiatrinen hoito, koulu sekä moniammatillinen työskentely nuoren ja hänen perheensä kanssa. Keskeisenä tavoitteena on nuoren ja perheen kuntoutuminen sekä nuoruusiän kehitystehtävien tukeminen. Moniammatillisen työskentelyn avulla pyritään nuoren oppimiskyvyn ja sosiaalisten taitojen vahvistumiseen, laaja-alaisen psykiatrisen oireilun laantumiseen, vanhemmuuden ja perheen toimintakyvyn kehittymiseen sekä perheen yhdistymiseen.
Työn teoriapohja koostuu lastensuojelusta, huostaanotosta, sijaishuollosta, intensiivihoidosta, nuoruudesta ikävaiheena, lastensuojelun ja psykiatrisen hoidon tarpeen yhteydestä sekä perehdyttämisestä.
Tämä opinnäytetyö oli kehittämismuotoinen ja piti sisällään toimeksiantajan työntekijöille suunnatun kyselyn, jonka avulla kartoitettiin näkemyksiä opiskelijoiden perehdytykseen ja perehdytyskansioon liittyen. Kyselyyn tuli yhteensä kahdeksan vastausta ja vastauksia hyödynnettiin perehdytyskansion laatimisessa. Kansion alustavan version valmistuttua käytiin palautekeskustelu, jossa yksikön johtajalta ja vastaavalta ohjaajalta pyydettiin kommentteja kansion sisällön tarpeenmukaisuudesta ja ajantasaisuudesta, rakenteesta ja kielen selkeydestä sekä kansion käytettävyydestä opiskelijoiden perehdyttämisen tukena.
Lopullinen perehdytyskansio luovutettiin toimeksiantajalle tulostettuna kansiona, PDF-versiona sekä muokattavana tiedostona, jotta kansiota on mahdollista päivittää ja pitää yllä tulevaisuudessa. Perehdytyskansio sai toimeksiantajalta positiivista palautetta. Kansion ulkonäköön ja sisältöön oltiin tyytyväisiä ja sen uskottiin palvelevan opiskelijoiden perehdytysprosessissa hyvin. Kansion todellista hyötyä on mahdollista arvioida käytännössä kuitenkin vasta uusien opiskelijoiden aloittaessa.