Nopean prototyypin luominen Unreal Enginellä
Maikkola, Mikael (2024)
Maikkola, Mikael
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420784
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420784
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kehitettiin prototyyppi käyttäen Unreal Enginen tarjoamia pelinkehitystyökaluja. Unreal Engine on yleistynyt huomattavasti viimevuosina, joten haluttiin selvittää, mitä pelimoottorilla oli tarjota pelikehityksessä. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda prototyyppi pelistä ja dokumentoida sen kehitys.
Prototyypin luomisessa käytettiin nopean prototyypin kehitysvaiheita. Haluttiin oppia nopean prototyypin kehitysvaiheista tulevaisuutta varten, jolloin kyseisiä menetelmiä voitaisiin tarvita. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi Unreal Enginen tarjoamat työkalut, nopean prototyypin kehitysvaiheet sekä pelisuunnittelua. Teoriaosuuden jälkeen siirryttiin käytäntöön, jossa laadittiin pelisuunnitelma, minkä jälkeen aloitettiin prototyypin luominen. Prototyyppiin luotiin MOBA-peligenren perusmekaniikkoja visuaalisella ohjelmoinnilla. Näihin perusmekaniikkoihin kuuluu pelaajan resurssit, hyökkääminen, loihtiminen ja liikkuminen. Prototyypin luomisen vaiheet dokumentoitiin käytännön osuuteen, jonka jälkeen laadittiin yhteenveto.
Opinnäytetyössä kehitettiin pelin prototyyppi, joka sisälsi sille suunnitellut pelimekaniikat. Näiden pelimekaniikkojen kehityksen jälkeen prototyyppiä pystytään kutsumaan valmiiksi. Prototyyppi saatiin valmiiksi hyvissä ajoin, kun hyödynnettiin nopean prototyypin kehitysvaiheita. Prototyypin toteutuksessa tehtiin ensin ominaisuus perusteellisesti yksinpelinä, minkä jälkeen ominaisuus muutettiin moninpelimuotoon. Prototyypillä on valmiudet jatkokehitykselle. Jatkokehitys otettiin huomioon jo prototyyppivaiheessa ohjelmoimalla dynaamisesti tietyt asiat.
Prototyypin luomisprosessi osoitti, että Unreal Engine on todella tehokas työkalu pelikehityksessä. Unreal Enginen visuaalisella ohjelmoinnilla saatiin luotua uusia ominaisuuksia todella nopeasti sen yksinkertaisuuden vuoksi. Työn kehitystä nopeutti Unreal Enginen ominaisuudet, jotka luovat projektiin automaattisesti perus pelimekaniikkoja kuten liikkumisen ja pelaajahahmon. Paikkamerkkikoodin hyödyntäminen yleispätevissä pelimekaniikoissa nopeutti prototyypin luomista, esimerkiksi pelaajan resurssien hallintaa ja liikkumista.
Prototyypin luomisessa käytettiin nopean prototyypin kehitysvaiheita. Haluttiin oppia nopean prototyypin kehitysvaiheista tulevaisuutta varten, jolloin kyseisiä menetelmiä voitaisiin tarvita. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi Unreal Enginen tarjoamat työkalut, nopean prototyypin kehitysvaiheet sekä pelisuunnittelua. Teoriaosuuden jälkeen siirryttiin käytäntöön, jossa laadittiin pelisuunnitelma, minkä jälkeen aloitettiin prototyypin luominen. Prototyyppiin luotiin MOBA-peligenren perusmekaniikkoja visuaalisella ohjelmoinnilla. Näihin perusmekaniikkoihin kuuluu pelaajan resurssit, hyökkääminen, loihtiminen ja liikkuminen. Prototyypin luomisen vaiheet dokumentoitiin käytännön osuuteen, jonka jälkeen laadittiin yhteenveto.
Opinnäytetyössä kehitettiin pelin prototyyppi, joka sisälsi sille suunnitellut pelimekaniikat. Näiden pelimekaniikkojen kehityksen jälkeen prototyyppiä pystytään kutsumaan valmiiksi. Prototyyppi saatiin valmiiksi hyvissä ajoin, kun hyödynnettiin nopean prototyypin kehitysvaiheita. Prototyypin toteutuksessa tehtiin ensin ominaisuus perusteellisesti yksinpelinä, minkä jälkeen ominaisuus muutettiin moninpelimuotoon. Prototyypillä on valmiudet jatkokehitykselle. Jatkokehitys otettiin huomioon jo prototyyppivaiheessa ohjelmoimalla dynaamisesti tietyt asiat.
Prototyypin luomisprosessi osoitti, että Unreal Engine on todella tehokas työkalu pelikehityksessä. Unreal Enginen visuaalisella ohjelmoinnilla saatiin luotua uusia ominaisuuksia todella nopeasti sen yksinkertaisuuden vuoksi. Työn kehitystä nopeutti Unreal Enginen ominaisuudet, jotka luovat projektiin automaattisesti perus pelimekaniikkoja kuten liikkumisen ja pelaajahahmon. Paikkamerkkikoodin hyödyntäminen yleispätevissä pelimekaniikoissa nopeutti prototyypin luomista, esimerkiksi pelaajan resurssien hallintaa ja liikkumista.