Lapsihahmoihin kohdistuva väkivalta digitaalisissa peleissä
Elomaa, Laura (2024)
Elomaa, Laura
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420916
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420916
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata lapsihahmoihin kohdistuvan väkivallan esiintymistä digitaalisissa peleissä. Tavoitteena oli tuottaa pelikasvatuksen tueksi tietoa lapsihahmoihin kohdistuvan väkivallasta.
Opinnäytetyön tietoperustassa tarkastellaan lapsiin kohdistuvaa väkivaltaa, digitaalisia pelejä sekä pelikasvatusta. Tietoperusta opinnäytetyötä varten valittiin siten, että se tukee sekä opinnäytetyön tarkoitusta että tavoitetta. Opinnäytetyön tutkimuksellisena menetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Aineisto kerättiin nauhoittamalla pelivideoita The Walking Dead, Among the Sleep ja Happy Wheels peleistä. Aineiston analyysi toteutettiin käyttämällä teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Pelatuissa peleissä ilmeni lapsihahmoihin kohdistuvaa fyysistä, psyykkistä ja kemiallista väkivaltaa. Lisäksi peleihin asetettujen sisältövaroitusten havaittiin olevan puutteellisia. Pelikasvatuksen avulla voitaisiin ohjata vanhempia sekä ammattilaisia perehtymään tarkemmin peleihin ja niiden sisältöön, eikä pelejä tulisi arvioida pelkästään niille asetettujen ikärajasuositusten ja sisältövaroitusten perusteella. Tulevaisuudessa peleissä lapsihahmoihin kohdistuvaa väkivaltaa voisi tutkia laajemmin ja suuremmalla otannalla. Tutkimustietoa olisi hyvä saada siitä, miten lapsihahmoihin kohdistuvaa väkivaltaa sisältävien pelien pelaaminen vaikuttaa niiden pelaajiin.
Opinnäytetyön tietoperustassa tarkastellaan lapsiin kohdistuvaa väkivaltaa, digitaalisia pelejä sekä pelikasvatusta. Tietoperusta opinnäytetyötä varten valittiin siten, että se tukee sekä opinnäytetyön tarkoitusta että tavoitetta. Opinnäytetyön tutkimuksellisena menetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Aineisto kerättiin nauhoittamalla pelivideoita The Walking Dead, Among the Sleep ja Happy Wheels peleistä. Aineiston analyysi toteutettiin käyttämällä teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Pelatuissa peleissä ilmeni lapsihahmoihin kohdistuvaa fyysistä, psyykkistä ja kemiallista väkivaltaa. Lisäksi peleihin asetettujen sisältövaroitusten havaittiin olevan puutteellisia. Pelikasvatuksen avulla voitaisiin ohjata vanhempia sekä ammattilaisia perehtymään tarkemmin peleihin ja niiden sisältöön, eikä pelejä tulisi arvioida pelkästään niille asetettujen ikärajasuositusten ja sisältövaroitusten perusteella. Tulevaisuudessa peleissä lapsihahmoihin kohdistuvaa väkivaltaa voisi tutkia laajemmin ja suuremmalla otannalla. Tutkimustietoa olisi hyvä saada siitä, miten lapsihahmoihin kohdistuvaa väkivaltaa sisältävien pelien pelaaminen vaikuttaa niiden pelaajiin.