Verkko-operaatiokeskuksen (NOC) analysointi
Konttinen, Harri (2024)
Konttinen, Harri
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521235
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521235
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tuotettiin erilliselle ICT-palveluja tuottavalle toimeksiantajalle analyysi toimeksiantajan osoittaman verkko-operaatiokeskuksen (Network Operating Center, NOC) osalta. Analyysin tavoitteena oli tuottaa näkemys NOC:n nykytilasta, joka oli toimeksiantajan organisaation toimesta saatettu lyhyenajan sisällä tuotantoon. NOC:n toiminnassa oli havaittu haasteita ja tämän vuoksi oli toimeksiantajan pyyntönä myös tarkastella NOC:n toimintojen kehittämistä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Toteutustapana työssä käytettiin tapaustutkimus eli Case Study -kehittämisen menetelmää. Tässä tavoitteena on tuottaa suoraan tutkimuksen kohteesta tietoa. Tapaustutkimus soveltuu hyvin lähestymistavaksi, kun halutaan ymmärtää syvällisesti organisaation tilannetta ja halutaan ratkaista siellä ilmennyt ongelma tai tuottaa tutkimuksen keinoin kehittämisehdotuksia.
Tiedonhankintaa tehtiin tutustumalla NOC-konseptiin kansallisen ja kansainvälisen NOC-konseptin kautta. Samalla perehdyttiin ICT-alan standardeihin, miten ICT-alan palveluja tulisi tuottaa. Itse tutkimuskohteeseen tehtävä tiedonhankinta toteutettiin haastatteluin, havainnoimalla ja opinnäytetyön tilaajan projektidokumentaatioon tutustuen. Tämän kautta saatiin selkeä näkemys NOC:n nykytilasta ja siinä havaituista haasteista. Itse NOC kehittämistä ei voitu toteuttaa täysimääräisesti kokonaisuudessa havaittujen haasteiden vuoksi, mutta tuotoksena tuli näkemys juurisyyanalyysin kautta mistä ongelmat johtuivat. Havaittuihin ongelmiin saatiin tuotettua kehittämisehdotus ongelmien korjaamiseksi. Jatkotoimenpiteiksi jäi tilaajalle tutkimuksen tuluksena havaittuihin ongelmiin esitettyjen ratkaisu- ja kehittämisehdotuksien hyödyntäminen ja mahdollinen toteuttaminen NOC-palvelukokonaisuudessa parhaaksi näkemänsä aikataulun puitteissa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Toteutustapana työssä käytettiin tapaustutkimus eli Case Study -kehittämisen menetelmää. Tässä tavoitteena on tuottaa suoraan tutkimuksen kohteesta tietoa. Tapaustutkimus soveltuu hyvin lähestymistavaksi, kun halutaan ymmärtää syvällisesti organisaation tilannetta ja halutaan ratkaista siellä ilmennyt ongelma tai tuottaa tutkimuksen keinoin kehittämisehdotuksia.
Tiedonhankintaa tehtiin tutustumalla NOC-konseptiin kansallisen ja kansainvälisen NOC-konseptin kautta. Samalla perehdyttiin ICT-alan standardeihin, miten ICT-alan palveluja tulisi tuottaa. Itse tutkimuskohteeseen tehtävä tiedonhankinta toteutettiin haastatteluin, havainnoimalla ja opinnäytetyön tilaajan projektidokumentaatioon tutustuen. Tämän kautta saatiin selkeä näkemys NOC:n nykytilasta ja siinä havaituista haasteista. Itse NOC kehittämistä ei voitu toteuttaa täysimääräisesti kokonaisuudessa havaittujen haasteiden vuoksi, mutta tuotoksena tuli näkemys juurisyyanalyysin kautta mistä ongelmat johtuivat. Havaittuihin ongelmiin saatiin tuotettua kehittämisehdotus ongelmien korjaamiseksi. Jatkotoimenpiteiksi jäi tilaajalle tutkimuksen tuluksena havaittuihin ongelmiin esitettyjen ratkaisu- ja kehittämisehdotuksien hyödyntäminen ja mahdollinen toteuttaminen NOC-palvelukokonaisuudessa parhaaksi näkemänsä aikataulun puitteissa.