Sosionomin työ lapsiperheiden palveluissa : esittelyvideo alan opiskelijoille
Halonen, Eeva (2024)
Avaa tiedosto
Sosionomi lapsiperheiden palveluissa video
Lataukset:
Halonen, Eeva
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521203
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521203
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoitus on lisätä tietoa sosionomin työstä lapsiperheiden palveluissa. Opinnäytetyön tavoitteena on lisätä sosionomiopiskelijoiden ymmärrystä lapsiperheiden palveluissa tehtävästä sosionomin työstä.
Toiminnallista opinnäytetyötä ohjaavaksi prosessiksi valitsin Salosen lineaarisen mallin. Prosessin menetelmiksi valitsin dialogisen keskustelun Siun soten yhteyshenkilön kanssa ja osallistavaksi menetelmäksi ryhmäkeskustelun. Ryhmäkeskustelu toteutettiin lapsiperheiden palveluissa työskentelevien sosionomien kesken. Opinnäytetyön tuotos, video, toteutettiin näiden sosionomien haastatteluna.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi lapsiperheiden palveluiden esittelyvideo alan opiskelijoille. Videolla haastateltavat vastasivat kysymyksiin työstään sosionomeina lapsiperheiden palveluissa. Tuotosta voi hyödyntää infovideona sosionomiopiskelijoille ja rekrytoinnin välineenä lapsiperheiden palveluihin. Tarve tuotokselle oli ajankohtainen alan työvoimapulan vuoksi. Jatkoa ajatellen samantyyppisiä infovideoita opiskelijoita varten voisi tehdä muista sosionomin työkentistä, ja niitä on myös toteutettu uusia lähiaikoina. The purpose of this practical thesis was to increase knowledge about the job description of a Bachelor of social services in services for families with children. The aim of the thesis was to increase the understanding of the job description of a Bachelor of social services in services for families with children among students of the field.
As the guiding model of the process of this practical thesis I used the linear project model by Salonen. Methods used during this project were dialogic research discussion held with the contact person of the commissioning party, and a participatory method used prior to the interview. The participatory method was a group discussion with the interviewees regarding the themes of the interview. The output video was realised via interviews of 4 Bachelors of Social Services working in services for families with children.
The output of this practical thesis was an informative video targeted for the students of this field. In the video, the interviewees answered questions regarding their work as Bachelors of Social Services in services for families with children. The output can be utilised as an information package for social services students and as a recruitment tool for the field of services for families with children. This output was timely due to labour shortage on the field. In the future, similar projects could be done to inform students of the work of Bachelor of Social Services in different fields. Several of these have been created recently.
Toiminnallista opinnäytetyötä ohjaavaksi prosessiksi valitsin Salosen lineaarisen mallin. Prosessin menetelmiksi valitsin dialogisen keskustelun Siun soten yhteyshenkilön kanssa ja osallistavaksi menetelmäksi ryhmäkeskustelun. Ryhmäkeskustelu toteutettiin lapsiperheiden palveluissa työskentelevien sosionomien kesken. Opinnäytetyön tuotos, video, toteutettiin näiden sosionomien haastatteluna.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi lapsiperheiden palveluiden esittelyvideo alan opiskelijoille. Videolla haastateltavat vastasivat kysymyksiin työstään sosionomeina lapsiperheiden palveluissa. Tuotosta voi hyödyntää infovideona sosionomiopiskelijoille ja rekrytoinnin välineenä lapsiperheiden palveluihin. Tarve tuotokselle oli ajankohtainen alan työvoimapulan vuoksi. Jatkoa ajatellen samantyyppisiä infovideoita opiskelijoita varten voisi tehdä muista sosionomin työkentistä, ja niitä on myös toteutettu uusia lähiaikoina.
As the guiding model of the process of this practical thesis I used the linear project model by Salonen. Methods used during this project were dialogic research discussion held with the contact person of the commissioning party, and a participatory method used prior to the interview. The participatory method was a group discussion with the interviewees regarding the themes of the interview. The output video was realised via interviews of 4 Bachelors of Social Services working in services for families with children.
The output of this practical thesis was an informative video targeted for the students of this field. In the video, the interviewees answered questions regarding their work as Bachelors of Social Services in services for families with children. The output can be utilised as an information package for social services students and as a recruitment tool for the field of services for families with children. This output was timely due to labour shortage on the field. In the future, similar projects could be done to inform students of the work of Bachelor of Social Services in different fields. Several of these have been created recently.