Laadunhallintajärjestelmän laatiminen insinööritoimiston tarpeisiin
Kortelainen, Teela (2024)
Kortelainen, Teela
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521219
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521219
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli laatia asiantuntijaorganisaatiolle laadunhallintajärjestelmä, jolla voidaan yhtenäistää toimintatapoja ja tehostaa organisaation toimintaa. Tavoitteena on, että tulevaisuudessa laadunhallintajärjestelmälle voidaan hakea RALA-sertifiointi, jonka vuoksi järjestelmän laatimista ohjaa vahvasti SFS-EN ISO 9001 -standardi. Toimeksiantajalle laadittu laadunhallintajärjestelmä sisältää muun muassa laatukäsikirjan, prosessien kuvaukset, mittarit prosesseja varten, erilaisia ohjeita suunnittelutyön tueksi sekä tarkastusprosessin työkalut. Toimiva laadunhallintajärjestelmä on tärkeässä roolissa yrityksen kehittämisessä.
Laadunhallintajärjestelmän laatimisen keskiössä oli prosessimainen toimintamalli, jonka vuoksi toimeksiantajan ydinprosesseista tehtiin toimintaa kuvaavat prosessikaaviot. Kaavioiden avulla työtehtävien selkeyttäminen, yhteisten käytänteiden sopiminen ja työtehtävien vaiheistaminen saa aikaan sen, että toimintoja pystytään tehostamaan ja kehityskohdat havaitaan helpommin. Prosessikaaviot myös ohjaavat tuottamaan laatuvaatimukset täyttäviä tuotteita. Työn aikana myös tutkittiin asiakas- ja henkilöstötyytyväisyyden nykyistä tasoa kyselytutkimuksien avulla. Asiakastyytyväisyys on yksi laadun mittareista.
Työn aikana selvitettiin RALA-sertifioinnin etuja toimeksiantajalle, kehitettiin tiimiparityöskentelyn malli sekä luotiin aloituspohjia suunnittelun työkaluksi. Toimeksiantajan käyttöön tehtiin sisäiselle auditoinnille selkeä ohjeistus sekä luotiin tarkastusprosessi valmistuville suunnitelmille.
Laadunhallintajärjestelmän laatimisen keskiössä oli prosessimainen toimintamalli, jonka vuoksi toimeksiantajan ydinprosesseista tehtiin toimintaa kuvaavat prosessikaaviot. Kaavioiden avulla työtehtävien selkeyttäminen, yhteisten käytänteiden sopiminen ja työtehtävien vaiheistaminen saa aikaan sen, että toimintoja pystytään tehostamaan ja kehityskohdat havaitaan helpommin. Prosessikaaviot myös ohjaavat tuottamaan laatuvaatimukset täyttäviä tuotteita. Työn aikana myös tutkittiin asiakas- ja henkilöstötyytyväisyyden nykyistä tasoa kyselytutkimuksien avulla. Asiakastyytyväisyys on yksi laadun mittareista.
Työn aikana selvitettiin RALA-sertifioinnin etuja toimeksiantajalle, kehitettiin tiimiparityöskentelyn malli sekä luotiin aloituspohjia suunnittelun työkaluksi. Toimeksiantajan käyttöön tehtiin sisäiselle auditoinnille selkeä ohjeistus sekä luotiin tarkastusprosessi valmistuville suunnitelmille.