Droonikuvan elävöittäminen 3D-grafiikalla
Rantala, Tuukka (2024)
Rantala, Tuukka
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521174
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521174
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutustuttaa aloitteleva lentäjä droonien käyttöön ja luoda droonilla kuvattuun videoon erilaista 3D-grafiikkaa Blender-ohjelmaa apuna käyttäen. Työn toimeksiantajana oli LAB Studio.
Teoriaosuudessa käsiteltiin erilaisia droonimalleja, niihin liittyviä lakisäädöksiä sekä droonien tarjoamia hyötyjä ja haasteita. Lisäksi perehdyttiin 3D-grafiikkan yleisesti ja erityisesti Blender-ohjelmaan.
Käytännön osuudessa toteutettiin droonivideoon 3D-grafiikkaa. Työn tuloksena syntyi selvitys tärkeimmistä työvaiheista, ja lopuksi pohdittiin, kannattaako käyttää jotain muuta ohjelmaa kuin Blenderiä, jos halutaan lisätä 3D-grafiikkaa videoon. Työn tulokset toimivat esimerkkinä aloittelevalle droonilentäjälle, ja Blenderiin liittyviä tuloksia voidaan jatkossa käyttää muun muassa opetuksessa.
Teoriaosuudessa käsiteltiin erilaisia droonimalleja, niihin liittyviä lakisäädöksiä sekä droonien tarjoamia hyötyjä ja haasteita. Lisäksi perehdyttiin 3D-grafiikkan yleisesti ja erityisesti Blender-ohjelmaan.
Käytännön osuudessa toteutettiin droonivideoon 3D-grafiikkaa. Työn tuloksena syntyi selvitys tärkeimmistä työvaiheista, ja lopuksi pohdittiin, kannattaako käyttää jotain muuta ohjelmaa kuin Blenderiä, jos halutaan lisätä 3D-grafiikkaa videoon. Työn tulokset toimivat esimerkkinä aloittelevalle droonilentäjälle, ja Blenderiin liittyviä tuloksia voidaan jatkossa käyttää muun muassa opetuksessa.