Digitaalisen markkinoinnin suunnitelma HUB Finlandille
Paloheimo, Pihla (2024)
Paloheimo, Pihla
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521132
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521132
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda markkinointisuunnitelma HUB Finlandille, monitoimitilavuokrauspalveluita tarjoavalle yritykselle, keskittyen sosiaalisen median markkinointiin. Tavoitteena oli edistää yrityksen digitaalista markkinointia ja lisätä sen näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa. Opinnäytetyö tarjoaa HUB Finlandille konkreettisia toimenpiteitä ja suosituksia sosiaalisen median markkinointiin. Kehittämistehtävänä oli selvittää, miten yrityksen sosiaalisen median näkyvyyttä voidaan parantaa ja miten markkinointisuunnitelma voidaan suunnitella vastaamaan yrityksen tarpeita ja tavoitteita.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin P.R. Smithin SOSTAC-mallia markkinointisuunnitelman rakenteena. Lisäksi teoriaosuudessa käsiteltiin sosiaalista mediaa markkinoinnin välineenä, markkinointisuunnitelmaa, digitaalista markkinointia ja markkinoinnin kohdentamista. Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä. Markkinointisuunnitelmassa hyödynnettiin toimeksiantajan haastattelua tilanneanalyysin lähtökohtana, ja markkinointisuunnitelma rakennettiin SOSTAC-mallin mukaisesti sisältäen tilanneanalyysin, tavoitteet, strategian, taktiikat, toimenpiteet ja seurannan.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi käytännönläheinen markkinointisuunnitelma, joka tarjosi HUB Finlandille selkeät suuntaviivat sosiaalisen median markkinointiin. Suunnitelma sisälsi tavoitteet, kohderyhmän analyysin, kanavavalinnat, sisältöstrategian sekä resurssit, aikataulun ja vuosikellon markkinoinnin toteuttamiseen. Opinnäytetyön perusteella voidaan todeta, että sosiaalisen median markkinointi tarjoaa yrityksille merkittäviä mahdollisuuksia tavoittaa ja sitouttaa asiakkaita. Jatkossa yritysten kannattaa panostaa entistä enemmän sosiaalisen median markkinointiin ja hyödyntää tarkasti suunniteltuja markkinointistrategioita näkyvyyden parantamiseksi ja liiketoiminnan kasvattamiseksi.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin P.R. Smithin SOSTAC-mallia markkinointisuunnitelman rakenteena. Lisäksi teoriaosuudessa käsiteltiin sosiaalista mediaa markkinoinnin välineenä, markkinointisuunnitelmaa, digitaalista markkinointia ja markkinoinnin kohdentamista. Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä. Markkinointisuunnitelmassa hyödynnettiin toimeksiantajan haastattelua tilanneanalyysin lähtökohtana, ja markkinointisuunnitelma rakennettiin SOSTAC-mallin mukaisesti sisältäen tilanneanalyysin, tavoitteet, strategian, taktiikat, toimenpiteet ja seurannan.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi käytännönläheinen markkinointisuunnitelma, joka tarjosi HUB Finlandille selkeät suuntaviivat sosiaalisen median markkinointiin. Suunnitelma sisälsi tavoitteet, kohderyhmän analyysin, kanavavalinnat, sisältöstrategian sekä resurssit, aikataulun ja vuosikellon markkinoinnin toteuttamiseen. Opinnäytetyön perusteella voidaan todeta, että sosiaalisen median markkinointi tarjoaa yrityksille merkittäviä mahdollisuuksia tavoittaa ja sitouttaa asiakkaita. Jatkossa yritysten kannattaa panostaa entistä enemmän sosiaalisen median markkinointiin ja hyödyntää tarkasti suunniteltuja markkinointistrategioita näkyvyyden parantamiseksi ja liiketoiminnan kasvattamiseksi.