Markkinointiviestintäsuunnitelma Dogstockin koirauimalalle
Huhtanen, Tiia (2015)
Huhtanen, Tiia
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501121199
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501121199
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä Dogstockin tarpeisiin ja resursseihin sopiva, realistinen markkinointiviestintäsuunnitelma koirauimalalle. Dogstock on Kouvolassa sijaitseva yritys, joka tarjoaa laadukkaita tuotteita ja palveluita koirien omistajille. Työn tarkoituksena oli selvittää koirauimalan kohderyhmät ja keinot sekä kanavat, joilla kyseiset kohderyhmät tavoitetaan. Markkinointiviestintäsuunnitelman tavoitteena oli lisätä koirauimalan tunnettuutta ja myyntiä, tukea pitkien asiakassuhteiden luomista ja ylläpitoa sekä vahvistaa viestinnän keinojen avulla koirauimalan imagoa asiakaslähtöisenä, luotettavana ja ammattitaitoisena palveluna.
Työ koostuu markkinointiviestinnän teoriasta ja sen pohjalta tehdystä markkinointiviestintäsuunnitelmasta, joka toteutettiin kirjoituspöytätutkimus-menetelmällä. Työssä pyrittiin tuomaan esille erilaisia pk-yritykselle sopivia markkinointiviestinnän keinoja niin, että niissä huomioitiin koirauimalan markkinointiviestinnän tavoitteet, kohderyhmät ja sanoma. Työssä käsiteltiin myös sitä, miten palvelun ominaisuudet vaikuttavat markkinointiviestintään.
Koirauimalan markkinointiviestintä on tähän asti ollut melko vähäistä, joten paljon hyviä viestinnän kanavia on vielä hyödyntämättä. Työssä käsiteltiin monipuolisesti erilaisia markkinointiviestinnän keinoja ja kanavia, joita Dogstock pystyy hyödyntämään koirauimalan markkinointiviestinnän suunnittelussa. Markkinointiviestinnän pääkeinoiksi ehdotettiin lehtimainontaa, esitemainontaa, sähköpostimainontaa, Facebook-sivuja ja verkkosivujen päivitystä.
Työ koostuu markkinointiviestinnän teoriasta ja sen pohjalta tehdystä markkinointiviestintäsuunnitelmasta, joka toteutettiin kirjoituspöytätutkimus-menetelmällä. Työssä pyrittiin tuomaan esille erilaisia pk-yritykselle sopivia markkinointiviestinnän keinoja niin, että niissä huomioitiin koirauimalan markkinointiviestinnän tavoitteet, kohderyhmät ja sanoma. Työssä käsiteltiin myös sitä, miten palvelun ominaisuudet vaikuttavat markkinointiviestintään.
Koirauimalan markkinointiviestintä on tähän asti ollut melko vähäistä, joten paljon hyviä viestinnän kanavia on vielä hyödyntämättä. Työssä käsiteltiin monipuolisesti erilaisia markkinointiviestinnän keinoja ja kanavia, joita Dogstock pystyy hyödyntämään koirauimalan markkinointiviestinnän suunnittelussa. Markkinointiviestinnän pääkeinoiksi ehdotettiin lehtimainontaa, esitemainontaa, sähköpostimainontaa, Facebook-sivuja ja verkkosivujen päivitystä.