Myynnin raportoinnin merkitys ja kehitystarpeiden kartoitus : case Merivaara Oy
Kosola, Jatta (2024)
Kosola, Jatta
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621468
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621468
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella myynnin raportoinnin merkitystä ja kartoittaa kehitystarpeita. Työssä paneuduttiin myynnin raportoinnin eri variaatioihin ja raportoinnin koostumukseen. Opinnäytetyön toimeksiantajayrityksenä oli Merivaara Oy.
Opinnäytetyö suoritettiin toiminnallisena tutkimuksena, jossa tarkasteltiin Merivaaran myynnin raportoinnin nykytilaa ja merkitystä. Tutkimuksessa haastateltiin yrityksen toimitusjohtajaa ja hyödynnettiin tekijän omaa havainnointia. Opinnäytetyö noudatti vetoket-jumallia, yhdistäen teoreettisen tietopohjan ja Merivaaran käytännön toimintatavat.
Opinnäytetyön päätavoitteena oli arvioida myynnin raportoinnin merkitystä ja tunnistaa kehityskohteita. Tehokas myynnin raportointi on tärkeä yrityksen menestyksen kannalta. Vaikka Merivaaran myynnin raportointi on jo hyvällä tasolla, parannuksille on aina sijaa, ja ne voivat tukea päätöksentekoa.
Tulevaisuudessa pyritään syvempään analyysiin transaktiotasolla ja manuaalisen tuoteryhmäraportoinnin vähentämiseen. Säännölliset monivalintakyselyt auttavat arvioimaan raporttien hyödyntämistä ja tunnistamaan kehitystarpeita. Tekoälyn käyttö datan analysoinnissa voi johtaa myynnin raportoinnin automatisointiin ja reaaliaikaisten raporttien tuottamiseen, mikä vähentää manuaalista työtä. Datan oikeellisuuden varmistaminen on avain luotettavien raporttien tuottamiseen. Jatkokehityksen myötä voidaan saavuttaa tehokkaampi myynnin raportointi, joka tukee yrityksen kasvua ja päätöksentekoa.
Opinnäytetyö suoritettiin toiminnallisena tutkimuksena, jossa tarkasteltiin Merivaaran myynnin raportoinnin nykytilaa ja merkitystä. Tutkimuksessa haastateltiin yrityksen toimitusjohtajaa ja hyödynnettiin tekijän omaa havainnointia. Opinnäytetyö noudatti vetoket-jumallia, yhdistäen teoreettisen tietopohjan ja Merivaaran käytännön toimintatavat.
Opinnäytetyön päätavoitteena oli arvioida myynnin raportoinnin merkitystä ja tunnistaa kehityskohteita. Tehokas myynnin raportointi on tärkeä yrityksen menestyksen kannalta. Vaikka Merivaaran myynnin raportointi on jo hyvällä tasolla, parannuksille on aina sijaa, ja ne voivat tukea päätöksentekoa.
Tulevaisuudessa pyritään syvempään analyysiin transaktiotasolla ja manuaalisen tuoteryhmäraportoinnin vähentämiseen. Säännölliset monivalintakyselyt auttavat arvioimaan raporttien hyödyntämistä ja tunnistamaan kehitystarpeita. Tekoälyn käyttö datan analysoinnissa voi johtaa myynnin raportoinnin automatisointiin ja reaaliaikaisten raporttien tuottamiseen, mikä vähentää manuaalista työtä. Datan oikeellisuuden varmistaminen on avain luotettavien raporttien tuottamiseen. Jatkokehityksen myötä voidaan saavuttaa tehokkaampi myynnin raportointi, joka tukee yrityksen kasvua ja päätöksentekoa.