Jakelukaluston vaihtoehtoiset polttoaineet
Bruce, Topias (2024)
Bruce, Topias
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621605
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621605
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Tavaralähetit, joka on laaja-alainen logistiikkatoimija. Työn tavoit-teena oli kartoittaa vaihtoehtoisia polttoaineita käyttävän jakelukaluston sopivuutta viimeisen kilometrin jakeluun. Viimeisen kilometrin jakelun merkitys on muuttunut merkittävästi viime vuosina, sillä kysynnän ja kilpailun kasvu sekä kustannuspaineet ja ympäristövaatimukset ovat pakottaneet yrityksiä sopeutu-maan ja innovoimaan muuttuviin markkinaolosuhteisiin. Vaikka ympäristöystävällisten polttoaineiden käyttöönotto saattaa vaatia suuria investointeja ja muutoksia toimintatapoihin, pitkällä aikavälillä ne voi-vat tarjota merkittäviä kustannussäästöjä.
Tutkimus toteutettiin yhdistämällä kaksi erilaista tutkimusmenetelmää. Tutkimusmenetelmiä hyödynnet-tiin analysoimalla kerättyä dataa. Ensisijaiset tiedot hankittiin toimeksiantajalta sekä useiden kaluston valmistajien ja jälleenmyyjien verkkosivustoilta. Teoriaosuutta käytettiin myös osittain hyödyksi tutkimus-ta tehdessä. Teoriaosuudet puolestaan perustuivat laajasti verkkolähteisiin, yritysten verkkosivustoihin ja alan kirjallisuuteen.
Tutkimustulokset poikkeavat alkuperäisestä rajauksesta. Tutkimustuloksena saatiin toteutettua kustan-nuslaskenta ja investoinnin riskien arviointi. Alun perin tavoitteena oli suorittaa myös investointilaskenta, mutta aineiston vähäisyyden ja luotettavuuden puutteen vuoksi tämä ei ollut mahdollista. Kustannuslas-kennan avulla saatiin kuitenkin suuntaa antavaa tietoa kaluston mahdollisista kustannuksista. Riskien arvi-oinnissa pystyttiin tuomaan esiin sähkö- ja kaasukäyttöisten pakettiautojen positiivisia ja negatiivisia puo-lia sekä perustelemaan näitä näkökulmia.
Johtopäätöksissä todettiin, että sähkö- ja kaasukäyttöisen pakettiauton pilotointi antaisi parhaan käsityk-sen molempien vaihtoehtojen sopivuudesta toimeksiantajan viimeisen kilometrin jakeluun. Pilotointi voitaisiin suorittaa molemmille vaihtoehdoille, joka antaisi tarkempaa kuvaa siitä, kumpi vaihtoehto täyt-täisi paremmin toimeksiantajan tarpeet. Pilotoinnin avulla voitaisiin myös saada selvyyttä kaluston sopi-vuudesta reiteille, todellisesta käyttöasteesta, kustannuksista sekä siitä, miten asiakkaat kokevat vaihto-ehtoisia polttoaineita käyttävän kaluston.
Tutkimus toteutettiin yhdistämällä kaksi erilaista tutkimusmenetelmää. Tutkimusmenetelmiä hyödynnet-tiin analysoimalla kerättyä dataa. Ensisijaiset tiedot hankittiin toimeksiantajalta sekä useiden kaluston valmistajien ja jälleenmyyjien verkkosivustoilta. Teoriaosuutta käytettiin myös osittain hyödyksi tutkimus-ta tehdessä. Teoriaosuudet puolestaan perustuivat laajasti verkkolähteisiin, yritysten verkkosivustoihin ja alan kirjallisuuteen.
Tutkimustulokset poikkeavat alkuperäisestä rajauksesta. Tutkimustuloksena saatiin toteutettua kustan-nuslaskenta ja investoinnin riskien arviointi. Alun perin tavoitteena oli suorittaa myös investointilaskenta, mutta aineiston vähäisyyden ja luotettavuuden puutteen vuoksi tämä ei ollut mahdollista. Kustannuslas-kennan avulla saatiin kuitenkin suuntaa antavaa tietoa kaluston mahdollisista kustannuksista. Riskien arvi-oinnissa pystyttiin tuomaan esiin sähkö- ja kaasukäyttöisten pakettiautojen positiivisia ja negatiivisia puo-lia sekä perustelemaan näitä näkökulmia.
Johtopäätöksissä todettiin, että sähkö- ja kaasukäyttöisen pakettiauton pilotointi antaisi parhaan käsityk-sen molempien vaihtoehtojen sopivuudesta toimeksiantajan viimeisen kilometrin jakeluun. Pilotointi voitaisiin suorittaa molemmille vaihtoehdoille, joka antaisi tarkempaa kuvaa siitä, kumpi vaihtoehto täyt-täisi paremmin toimeksiantajan tarpeet. Pilotoinnin avulla voitaisiin myös saada selvyyttä kaluston sopi-vuudesta reiteille, todellisesta käyttöasteesta, kustannuksista sekä siitä, miten asiakkaat kokevat vaihto-ehtoisia polttoaineita käyttävän kaluston.