Waste & Feast-ravintolan perehdytysaskeleet
Karti, Matias (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621832
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621832
Tiivistelmä
Waste & Feast ravintoloiden epäsäännöllinen arki, ajanpuute ja erityistä tukea tarvitseva perehdytettävä kohderyhmä luovat ohjaajille päivittäisen haasteen. Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä kehittämistehtävänä perehdytysaskeleet Helsingin Seurakuntayhtymän Waste & Feast hävikkiravintoloiden ohjaajille, tukemaan työhön perehdyttämistä työpaikalla. Perehdytysaskeleiden tarkoitus on toimia kirjallisena materiaalina ohjaajien ja työntekijöiden avuksi.
Tietoperustassa avataan ravintola-alan ominaispiirteitä ja toimeksiantajan perehdyttämää kohderyhmää. Toimeksiantajan lounasravintolat hyödyntävät hävikkiruokaa ja tekevät erityisnuorisotyötä. Tämä muodostaa uniikin ravintola-alan toimintaympäristön. Tietoperustassa toisena kappaleena avataan perehdyttämisen tärkeyttä ravintola-alalla. Kappaleessa kerrotaan perehdytyksen vaikutuksesta työntekijään, perehdytyksen haasteellisuuden huomioimisesta, työntekijän oikeuksista ja lainalaisesta vastuusta perehdytykseen liittyen.
Kehittämistyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista teemahaastattelua. Teemahaastattelussa haastateltiin viittä Waste & Feastin ohjaajaa. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina, joissa haastattelu paikka ja aika oli ennalta sovittu. Haastattelut suoritettiin Waste & Fest Kallion, Malmin ja Snellu cafen toimipisteissä. Haastateltavat kertoivat teemoihin liittyviä ajatuksistaan vapaasti ja haastattelut etenivät sujuvasti. Tulokset kertovat, että epäsäännöllisen arjen ja ajan puutteen vuoksi, perehdytysaskelille on selkeä tarve. Tarpeellisuutta lisää se, että sellaista ei vielä toimeksiantajalla käytössä ole. Perehdytysaskeleet tukevat ohjaajien päivittäistä työtä ja ovat apuna varmistamaan, että työntekijät saavat ehjän perehdytyksen. Hallittu perehdytyksen läpi vienti auttaa työntekijää työskentelemään rohkeasti ja luottavaisin mielin. Perehdytysaskeleet säästävät myös ohjaajien aikaa ja auttavat hallitsemaan päivätoimintaa. Toimeksiantaja on tyytyväinen lopputulokseen ja näkee, että Ravintolan perehdytysaskeleet tulevat toimimaan ravintolan perehdytyksen runkona tulevaisuudessa.
Tietoperustassa avataan ravintola-alan ominaispiirteitä ja toimeksiantajan perehdyttämää kohderyhmää. Toimeksiantajan lounasravintolat hyödyntävät hävikkiruokaa ja tekevät erityisnuorisotyötä. Tämä muodostaa uniikin ravintola-alan toimintaympäristön. Tietoperustassa toisena kappaleena avataan perehdyttämisen tärkeyttä ravintola-alalla. Kappaleessa kerrotaan perehdytyksen vaikutuksesta työntekijään, perehdytyksen haasteellisuuden huomioimisesta, työntekijän oikeuksista ja lainalaisesta vastuusta perehdytykseen liittyen.
Kehittämistyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista teemahaastattelua. Teemahaastattelussa haastateltiin viittä Waste & Feastin ohjaajaa. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina, joissa haastattelu paikka ja aika oli ennalta sovittu. Haastattelut suoritettiin Waste & Fest Kallion, Malmin ja Snellu cafen toimipisteissä. Haastateltavat kertoivat teemoihin liittyviä ajatuksistaan vapaasti ja haastattelut etenivät sujuvasti. Tulokset kertovat, että epäsäännöllisen arjen ja ajan puutteen vuoksi, perehdytysaskelille on selkeä tarve. Tarpeellisuutta lisää se, että sellaista ei vielä toimeksiantajalla käytössä ole. Perehdytysaskeleet tukevat ohjaajien päivittäistä työtä ja ovat apuna varmistamaan, että työntekijät saavat ehjän perehdytyksen. Hallittu perehdytyksen läpi vienti auttaa työntekijää työskentelemään rohkeasti ja luottavaisin mielin. Perehdytysaskeleet säästävät myös ohjaajien aikaa ja auttavat hallitsemaan päivätoimintaa. Toimeksiantaja on tyytyväinen lopputulokseen ja näkee, että Ravintolan perehdytysaskeleet tulevat toimimaan ravintolan perehdytyksen runkona tulevaisuudessa.