Vuorovastaavina toimivien sairaanhoitajien perehdytyksen kehittäminen Päijät-Hämeen keskussairaalan päivystyspoliklinikalla
Vanha-Jaakkola, Oskari (2024)
Vanha-Jaakkola, Oskari
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621810
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621810
Tiivistelmä
Vuorovastaavan tehtävänä päivystyspoliklinikalla on toimia vuoron esihenkilönä lähiesihenkilöiden ollessa poissa. Vuorovastaavan tehtäviin kuuluu hoitotyön resurssien sekä potilasvirran hallinta vuorossa. Vuorovastaavan tehtävänä on myös huolehtia potilaan hoidon laadusta sekä tarvittaessa tukea henkilökuntaa. Vuorovastaavan työssä aloittavat hoitajat joutuvat usein työskentelemään puutteellisella johtamiskoulutuksella.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisena päivystyspoliklinikalla vuorovastaavana toimivat hoitajat kokevat perehdytyksen vuorovastaavan tehtävään ja millaista osaamista ja koulutusta he kokevat tarvitsevansa vuorovastaavan tehtävässä. Opinnäytetyössä saatuja tuloksia voidaan hyödyntää kehitettäessä vuorovastaavan perehdytystä Päijät-Hämeen kes-kussairaalan erikoissairaanhoidon päivystyksessä ja näin helpottaa sairaanhoitajan siirtymistä vuorovastaavan tehtävään. Opinnäytetyön pohjalta laadittiin lisäksi ehdotelma vuorovastaavan perehdytyksen kehittämiseen kohdeorganisaatiota varten.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusotetta ja aineistonkeruumenetelmänä teemahaastattelua. Aineisto kerättiin haastattelemalla seitsemää vuorovastaavana toimivaa sairaanhoitajaa. Aineisto analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tulosten mukaan vuorovastaavien kokemukset saamastaan perehdytyksestä jakaantuivat menetelmiin ja kommunikaatioon, perehdytyksen sisältöön sekä ympäristöön ja perehdytysprosessiin. Vuorovastaavien osaamisvaatimukset jakaantuivat yhteistyötaitoihin, vuorovaiku-tustaitoihin, ammatillisuuden ja oman osaamisen kehittämiseen, paineensieto- ja organisointikykyyn sekä erikoistilanteiden hallintaan. Vuorovastaavat kehittäisivät perehdytyksessä vuorovastaavien koulutuksia, perehdytyksen rakennetta ja sisältöä, vuorovastaavan ohjeita sekä vuorovaikutuksen huomiointia perehdytyksen tukena.
Johtopäätöksenä voidaan tulosten perustella päätellä, että vuorovastaavat kokivat omassa perehdytyksessään onnistumisia sekä puutteita. Vuorovastaavan työssä tarvitaan laaja-alaista osaamista yhteistyö- ja vuorovaikutustaidoista ammatilliseen osaamiseen sekä paineensietokykyä. Vuorovastaavien perehdytystä voidaan parantaa kehittämällä vuorovastaavan tehtäviin liittyviä koulutuksia ja harjoituksia, selkeyttämällä perehdytysmallia, kehittämällä vuorovaikutusta perehdytyksessä sekä huolehtimalla ohjeiden ajantasaisuudesta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisena päivystyspoliklinikalla vuorovastaavana toimivat hoitajat kokevat perehdytyksen vuorovastaavan tehtävään ja millaista osaamista ja koulutusta he kokevat tarvitsevansa vuorovastaavan tehtävässä. Opinnäytetyössä saatuja tuloksia voidaan hyödyntää kehitettäessä vuorovastaavan perehdytystä Päijät-Hämeen kes-kussairaalan erikoissairaanhoidon päivystyksessä ja näin helpottaa sairaanhoitajan siirtymistä vuorovastaavan tehtävään. Opinnäytetyön pohjalta laadittiin lisäksi ehdotelma vuorovastaavan perehdytyksen kehittämiseen kohdeorganisaatiota varten.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusotetta ja aineistonkeruumenetelmänä teemahaastattelua. Aineisto kerättiin haastattelemalla seitsemää vuorovastaavana toimivaa sairaanhoitajaa. Aineisto analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tulosten mukaan vuorovastaavien kokemukset saamastaan perehdytyksestä jakaantuivat menetelmiin ja kommunikaatioon, perehdytyksen sisältöön sekä ympäristöön ja perehdytysprosessiin. Vuorovastaavien osaamisvaatimukset jakaantuivat yhteistyötaitoihin, vuorovaiku-tustaitoihin, ammatillisuuden ja oman osaamisen kehittämiseen, paineensieto- ja organisointikykyyn sekä erikoistilanteiden hallintaan. Vuorovastaavat kehittäisivät perehdytyksessä vuorovastaavien koulutuksia, perehdytyksen rakennetta ja sisältöä, vuorovastaavan ohjeita sekä vuorovaikutuksen huomiointia perehdytyksen tukena.
Johtopäätöksenä voidaan tulosten perustella päätellä, että vuorovastaavat kokivat omassa perehdytyksessään onnistumisia sekä puutteita. Vuorovastaavan työssä tarvitaan laaja-alaista osaamista yhteistyö- ja vuorovaikutustaidoista ammatilliseen osaamiseen sekä paineensietokykyä. Vuorovastaavien perehdytystä voidaan parantaa kehittämällä vuorovastaavan tehtäviin liittyviä koulutuksia ja harjoituksia, selkeyttämällä perehdytysmallia, kehittämällä vuorovaikutusta perehdytyksessä sekä huolehtimalla ohjeiden ajantasaisuudesta.