Att möta primärvårdens sjukskötare: upplevelser hos patienter med psykisk sjukdom
Stenfors, Simon (2024)
Stenfors, Simon
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621878
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621878
Tiivistelmä
Bakgrund: Personer med psykisk ohälsa räknas som särskilt utsatta och upplever diskriminering och stigmatisering. Primärvårdens sjukskötare är ofta de som först kommer i kontakt med den här patientgruppen. Kunskapsluckor hindrar dessa sjukskötare från att tillhandahålla adekvat psykiatrisk omvårdnad. Kunskap om patientupplevelser hos personer med psykisk ohälsa och sjukdom kan bidra till ökad vårdkvalitet.
Syfte: Att beskriva vad patienter med psykisk sjukdom upplever i kontakten med sjukskötare inom primärvården
Metod: En kvalitativ litteraturstudie med deduktiv ansats. Joyce Travelbees Human-to-human Relationship Model användes som referensram.
Resultat: Det övergripande temat var en utmanande väg mot trygghet och tillit i den mellanmänskliga interaktionen. Övriga teman var det inledande mötet dröjer kvar, olika grader av förståelse när identiteter växer fram, oförmåga till empati, sympati och medkänsla som lindrar lidande och respekt för den unika människan genom aktivt lyssnande.
Slutsats: Patienterna upplevde att kontakten med sjukskötaren var utmanande och att de hade olika perspektiv på situationen. De strävade mot en mellanmänsklig relation där de kunde känna trygghet och tillit. Background: People with mental ill health are considered particularly vulnerable and experience discrimination and stigmatization. Primary care nurses are often the first to come into contact with this patient group. Knowledge gaps prevent these nurses from providing adequate psychiatric care. Knowledge of patient experiences of people with mental ill health and disease can contribute to increased quality of care.
Aim: To describe what patients with mental diseases experience in the contact with nurses in primary care.
Methods: A qualitative literature review with a deductive approach. Joyce Travelbee’s Human-to-human Relationship Model was used as the frame of reference.
Results: The overarching theme was a challenging path towards comfort and trust in the interpersonal interaction. Other themes were the initial encounter lingering, different degrees of understanding as identities emerge, inability to empathize, sympathy and compassion that alleviates suffering and respect for the unique person through active listening.
Conclusion: Patients experienced a challenging contact with the nurse and they had different perspectives on the situation. They pursued an interpersonal relationship where they could feel comfort and trust.
Syfte: Att beskriva vad patienter med psykisk sjukdom upplever i kontakten med sjukskötare inom primärvården
Metod: En kvalitativ litteraturstudie med deduktiv ansats. Joyce Travelbees Human-to-human Relationship Model användes som referensram.
Resultat: Det övergripande temat var en utmanande väg mot trygghet och tillit i den mellanmänskliga interaktionen. Övriga teman var det inledande mötet dröjer kvar, olika grader av förståelse när identiteter växer fram, oförmåga till empati, sympati och medkänsla som lindrar lidande och respekt för den unika människan genom aktivt lyssnande.
Slutsats: Patienterna upplevde att kontakten med sjukskötaren var utmanande och att de hade olika perspektiv på situationen. De strävade mot en mellanmänsklig relation där de kunde känna trygghet och tillit.
Aim: To describe what patients with mental diseases experience in the contact with nurses in primary care.
Methods: A qualitative literature review with a deductive approach. Joyce Travelbee’s Human-to-human Relationship Model was used as the frame of reference.
Results: The overarching theme was a challenging path towards comfort and trust in the interpersonal interaction. Other themes were the initial encounter lingering, different degrees of understanding as identities emerge, inability to empathize, sympathy and compassion that alleviates suffering and respect for the unique person through active listening.
Conclusion: Patients experienced a challenging contact with the nurse and they had different perspectives on the situation. They pursued an interpersonal relationship where they could feel comfort and trust.