Generatiivinen tekstitekoäly ja markkinoinnin ammattilaisten kohtaamat haasteet
Savolainen, Aatu (2024)
Savolainen, Aatu
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621692
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621692
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tutkittiin generatiivista tekstitekoäly ja markkinoinnin ammattilaisten kohtaamia haasteita. Tutkimuksen tarkoituksena oli ymmärtää generoivaa tekstitekoälyä, ja kuinka markkinoinnin ammattilaiset käyttävät tekstitekoälyä, miten he varmistavat sen tuottaman tiedon oikeellisuuden ja millaisia haasteita sekä mahdollisuuksia he kokevat tekoälyn käytössä. Tutkimus toteutettiin verkkokyselytutkimuksena, joka jaettiin tekijän omassa LinkedIn-verkostossa, MarkkinointiKollektiivin Facebook-ryhmässä ja Lappeenrannan opiskelijaosuuskuntien kattojärjestön Saitemian WhatsApp-ryhmässä. Kyselylomake avattiin 121 kertaa ja vastauksia saatiin 28, jolloin vastausprosentiksi muodostui 23 %. Kyselyssä kerättiin tietoa vastaajien taustoista, tekoälyn käytöstä ja kokemuksista, sekä heidän näkemyksistään tekoälyn tulevaisuuden haasteista.
Keskeisiksi tuloksiksi havaittiin, että nuoremmat markkinoinnin ammattilaiset olivat aktiivisempia ja avoimempia tekoälyn käyttöön kuin vanhemmat kollegansa. Tekoälyä hyödynnettiin eniten kirjoittamisessa, innovoinnissa ja oppimisessa. Suurin osa vastaajista koki, että heillä oli riittävästi asiantuntemusta varmistaa tekoälyn tuottaman tiedon oikeellisuus, mutta vastuun ottaminen tekoälyn tuottamasta sisällöstä jakoi mielipiteitä. Disinformaation lisääntyminen työympäristössä huolestutti vähän vastaajia, ja enemmistö kannatti tekstitekoälyn tarkempaa valvontaa. Johtopäätöksistä voidaan todeta, että markkinoinnin ammattilaiset hyödyntävät tekoälyä monipuolisesti, mutta sen käytössä on vielä epävarmuuksia erityisesti vastuun ottamisen suhteen tekoälyn tuotoksista. Tekoälyn käyttö markkinoinnissa vaatii jatkossa selkeitä ohjeita, vastuullisuusperiaatteita ja koulutusta. The study examined generative text Ai and the challenges faced by marketing professionals. The purpose of the research was to understand how marketing professionals use text Ai, how the ensure the accuracy of the information it generates, and what challenges and opportunities they encounter in using Ai. The study was conducted as online survey, which was distributed through the author’s LinkedIn network, the Marketing Collective’s Facebook group, and the WhatsApp group of the Lappeenranta student co-operatives umbrella organization, Saitemia. The questionnaire was opened 121 times and received 28 responses, resulting response rate of 23 %.
The survey collected information on the respondents’ backgrounds, their use of AI, their experiences, and their views on the future challenges of AI. The key findings revealed that younger marketing professionals were more active and open to using AI than their older colleagues. AI was most used for writing, innovation, and learning. Most respondents felt that they had sufficient expertise to ensure the accuracy of the information produced by AI, but opinions were divided on taking responsibility for the content generated by AI. Few respondents were concerned about the increase of disinformation in the workplace, and the majority supported stricter regulation of text-based Ai. It can conclude that marketing professionals use Ai in a variety of ways, but there are still uncertainties in its use, especially regarding taking responsibility for the outputs of artificial intelligence. The use of Ai in marketing requires clear guidelines, principles of responsibility, and further training in the future.
Keskeisiksi tuloksiksi havaittiin, että nuoremmat markkinoinnin ammattilaiset olivat aktiivisempia ja avoimempia tekoälyn käyttöön kuin vanhemmat kollegansa. Tekoälyä hyödynnettiin eniten kirjoittamisessa, innovoinnissa ja oppimisessa. Suurin osa vastaajista koki, että heillä oli riittävästi asiantuntemusta varmistaa tekoälyn tuottaman tiedon oikeellisuus, mutta vastuun ottaminen tekoälyn tuottamasta sisällöstä jakoi mielipiteitä. Disinformaation lisääntyminen työympäristössä huolestutti vähän vastaajia, ja enemmistö kannatti tekstitekoälyn tarkempaa valvontaa. Johtopäätöksistä voidaan todeta, että markkinoinnin ammattilaiset hyödyntävät tekoälyä monipuolisesti, mutta sen käytössä on vielä epävarmuuksia erityisesti vastuun ottamisen suhteen tekoälyn tuotoksista. Tekoälyn käyttö markkinoinnissa vaatii jatkossa selkeitä ohjeita, vastuullisuusperiaatteita ja koulutusta.
The survey collected information on the respondents’ backgrounds, their use of AI, their experiences, and their views on the future challenges of AI. The key findings revealed that younger marketing professionals were more active and open to using AI than their older colleagues. AI was most used for writing, innovation, and learning. Most respondents felt that they had sufficient expertise to ensure the accuracy of the information produced by AI, but opinions were divided on taking responsibility for the content generated by AI. Few respondents were concerned about the increase of disinformation in the workplace, and the majority supported stricter regulation of text-based Ai. It can conclude that marketing professionals use Ai in a variety of ways, but there are still uncertainties in its use, especially regarding taking responsibility for the outputs of artificial intelligence. The use of Ai in marketing requires clear guidelines, principles of responsibility, and further training in the future.