Markkinointiviestintäsuunnitelma Kanneljärven Opistolle
Kauppinen, Emilia (2024)
Kauppinen, Emilia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521301
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521301
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Kanneljärven Opisto. Kanneljärven opisto on 130-vuotias kansanopisto, jonka tavoitteena ja tehtävänä on tarjota opiskelijoille yksilöllisiin tarpeisiin suunniteltua pedagogisesti laadukasta koulutusta huippuosaamisella. Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda digitaaliseen markkinointiin suuntautuva markkinointiviestintäsuunnitelma. Markkinointiviestinnänsuunnitelman tavoitteena oli luoda helppokäyttöinen, selkeä ja toimeksiantajan resurssit huomioon ottava pohja, jota voi muokata tulevaisuudessa strategisten muutosten myötä.
Opinnäytetyö koostuu viidestä osasta. Ensimmäisessä osassa käytiin läpi tarkasti kehittämistehtävän taustat, tarkoitus ja tavoitteet. Tämän jälkeen siirryttiin tietoperustaan, johon markkinointiviestintäsuunnitelma perustui. Tämä osio käsittelee markkinointiviestintä käsitettä, markkinointiviestinnän suunnitelman teoriapohjaa, strategian tärkeyttä, erilaisia keinoja sekä kanavia sen toteuttamiseen ja viimeisenä RACE-työkalun. Toinen osa koostuu kehittämistyön menetelmistä, jossa esitellään käytetyt menetelmät: Kysely sekä kilpailija-analyysi ja niiden tulokset. Tämän jälkeen opinnäytetyössä esitellään varsinainen tuotos eli markkinointiviestintäsuunnitelma. Viimeisenä työssä pohditaan kehitystutkimuksen etiikkaa ja onnistumista.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi kattava markkinointiviestintäsuunnitelma. Suunnitelma on visuaalinen, selkeä sekä helppokäyttöinen laaja katsaus Kanneljärven Opiston markkinointiviestintään. Sen tarkoituksena on olla suunnannäyttäjänä markkinaviestinnällisisä toimenpiteissä ja helposti muokattavissa tulevaisuuden varalta. Se on räätälöity toimeksiantajan toivomalla tavalla sen resurssien ja tarpeiden mukaisesti.
Opinnäytetyö koostuu viidestä osasta. Ensimmäisessä osassa käytiin läpi tarkasti kehittämistehtävän taustat, tarkoitus ja tavoitteet. Tämän jälkeen siirryttiin tietoperustaan, johon markkinointiviestintäsuunnitelma perustui. Tämä osio käsittelee markkinointiviestintä käsitettä, markkinointiviestinnän suunnitelman teoriapohjaa, strategian tärkeyttä, erilaisia keinoja sekä kanavia sen toteuttamiseen ja viimeisenä RACE-työkalun. Toinen osa koostuu kehittämistyön menetelmistä, jossa esitellään käytetyt menetelmät: Kysely sekä kilpailija-analyysi ja niiden tulokset. Tämän jälkeen opinnäytetyössä esitellään varsinainen tuotos eli markkinointiviestintäsuunnitelma. Viimeisenä työssä pohditaan kehitystutkimuksen etiikkaa ja onnistumista.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi kattava markkinointiviestintäsuunnitelma. Suunnitelma on visuaalinen, selkeä sekä helppokäyttöinen laaja katsaus Kanneljärven Opiston markkinointiviestintään. Sen tarkoituksena on olla suunnannäyttäjänä markkinaviestinnällisisä toimenpiteissä ja helposti muokattavissa tulevaisuuden varalta. Se on räätälöity toimeksiantajan toivomalla tavalla sen resurssien ja tarpeiden mukaisesti.