Tanssiurheiluseuran jäsentyytyväisyyden kartoittaminen
Mannila, Jenna (2024)
Mannila, Jenna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521382
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521382
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty yhteistyössä tanssiurheiluseura Dance Team Vakitan kanssa, jonka tavoitteena on olla Suomen paras tanssiurheiluseura tiloiltaan ja valmennukseltaan sekä suurin jäsenmäärältään pääkaupunkiseudulla vuonna 2027. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää tanssiurheiluseura Dance Team Vakitan nykyisen jäsenistön tyytyväisyyttä seuraan ja sen tämänhetkiseen valmennukseen ja tiloihin. Opinnäytetyön tavoitteena oli antaa sähköisenkyselyn tuloksien kautta tärkeää tietoa jäsenten tyytyväisyydestä, jonka pohjalta seuran on mahdollista kehittää ja parantaa toimintaansa jäsenlähtöisesti.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui kahdesta aihealueesta, jotka olivat jäsentyytyväisyys ja asiakastyytyväisyyden seuranta ja mittaaminen. Jäsentyytyväisyyttä käsittelevässä osiossa avattiin jäsen- ja asiakastyytyväisyys käsitteinä ja sitä, miten asiakaskokemus liittyy asiakastyytyväisyyden muodostumiseen. Jälkimmäisessä aihealueessa käsiteltiin, mi-ten asiakastyytyväisyyttä on mahdollista seurata ja mitata. Viitekehystä hyödynnettiin kyselyn laadinnassa ja tutkimuksen kannalta oleellisten käsitteiden avaamisessa.
Tutkimusmenetelmänä oli määrällinen eli kvantitatiivinen tutkimus ja aineistonhankintamenetelmänä käytettiin määrälliselle tutkimusmenetelmälle tyypillistä kyselyä. Kysely toteutettiin täysin sähköisessä muodossa Microsoft Forms-ohjelmaa hyödyntäen ja lähetettiin kaikille seuran jäsenille sähköpostitse. Kyselyn rakenne oli jaettu neljään eri aihealueeseen, joita olivat taustakysymykset, seura, studio ja valmennus.
Kyselyn vastausprosentiksi saatiin 24 %. Kyselyn tulokset osoittavat, että seuran jäsenet ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä seuraan, sen toimintaan, tiloihin ja valmennukseen. Erityisen tyytyväisiä jäsenet olivat seuran ilmapiiriin. Kehityskohteina nousivat esiin muun muassa tiedottaminen ja tarpeet henkilökohtaisemmasta valmennuksesta.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui kahdesta aihealueesta, jotka olivat jäsentyytyväisyys ja asiakastyytyväisyyden seuranta ja mittaaminen. Jäsentyytyväisyyttä käsittelevässä osiossa avattiin jäsen- ja asiakastyytyväisyys käsitteinä ja sitä, miten asiakaskokemus liittyy asiakastyytyväisyyden muodostumiseen. Jälkimmäisessä aihealueessa käsiteltiin, mi-ten asiakastyytyväisyyttä on mahdollista seurata ja mitata. Viitekehystä hyödynnettiin kyselyn laadinnassa ja tutkimuksen kannalta oleellisten käsitteiden avaamisessa.
Tutkimusmenetelmänä oli määrällinen eli kvantitatiivinen tutkimus ja aineistonhankintamenetelmänä käytettiin määrälliselle tutkimusmenetelmälle tyypillistä kyselyä. Kysely toteutettiin täysin sähköisessä muodossa Microsoft Forms-ohjelmaa hyödyntäen ja lähetettiin kaikille seuran jäsenille sähköpostitse. Kyselyn rakenne oli jaettu neljään eri aihealueeseen, joita olivat taustakysymykset, seura, studio ja valmennus.
Kyselyn vastausprosentiksi saatiin 24 %. Kyselyn tulokset osoittavat, että seuran jäsenet ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä seuraan, sen toimintaan, tiloihin ja valmennukseen. Erityisen tyytyväisiä jäsenet olivat seuran ilmapiiriin. Kehityskohteina nousivat esiin muun muassa tiedottaminen ja tarpeet henkilökohtaisemmasta valmennuksesta.