Klamydiaa sairastavan asiakkaan terveysasemien virka-aikainen palvelupolku Keski-Uudenmaan hyvinvointialueella
Backman, Virve; Ilomäki, Viola (2024)
Backman, Virve
Ilomäki, Viola
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621511
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621511
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen infektio- ja tartuntatautiyksikkö. Tarkoituksena oli selvittää klamydiaa sairastavan asiakkaan virka-aikaisen palvelupolun muodostuminen Keusoten hyvinvointialueen sisällä. Tavoitteena oli, että selvityksen pohjalta hyvinvointialue alkaa kehittämään yhtenäistä toimintamallia klamydiaa sairastavan asiakkaan palvelupoluksi. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää palvelupolun kehittämisessä, hoitoon tarvittavien resurssien kohdentamisessa, sekä hoidon saatavuuden ja tasavertaisuuden parantamisessa.
Teoreettinen viitekehys käsittelee klamydiaa tautina, seksitautia sairastavien asiakkaiden hoitoon pääsyä ja hoitotahoja, hoidon tarpeen arvioimisen prosessia, klamydiaa sairastavan asiakkaan hoitoa ja tartunnanjäljitystä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla. Teemahaastattelussa selvitettiin klamydiaa sairastavan asiakkaan palvelupolun eri vaiheita. Haastateltavina oli neljä tartuntataudeista vastaavaa sairaanhoitajaa ja haastattelut tehtiin Teamsin välityksellä. Hankittu aineisto analysoitiin teorialähtöisellä sisällön analyysilla. Tutkimuksen myötä selvisi, että Keusoten sisällä klamydiaa sairastavan asiakkaan hoito on pääasiassa sisällöltään melko yhtäläistä, mutta eroavaisuuksia ilmeni hoidon, lääkehoidon ja tartunnanjäljityksen toteutustavassa.
Kehittämisehdotuksina on yhtenäistää hyvinvointialueen käytäntöjä. Hyvinvointialueen sisällä yksiköt voisivat siirtyä klamydian hoidossa entistä enemmän digitaalisten palveluiden tuottamisen malliin, jossa asiakasohjausta annetaan etäyhteyksin. Lisäksi muutoksena olisi, että asiakas noutaisi klamydialääkkeet apteekista terveysaseman sijaan, sekä asiakas ohjattaisiin ottamaan enemmän vastuuta altistuneiden kontaktoimisesta.
Teoreettinen viitekehys käsittelee klamydiaa tautina, seksitautia sairastavien asiakkaiden hoitoon pääsyä ja hoitotahoja, hoidon tarpeen arvioimisen prosessia, klamydiaa sairastavan asiakkaan hoitoa ja tartunnanjäljitystä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla. Teemahaastattelussa selvitettiin klamydiaa sairastavan asiakkaan palvelupolun eri vaiheita. Haastateltavina oli neljä tartuntataudeista vastaavaa sairaanhoitajaa ja haastattelut tehtiin Teamsin välityksellä. Hankittu aineisto analysoitiin teorialähtöisellä sisällön analyysilla. Tutkimuksen myötä selvisi, että Keusoten sisällä klamydiaa sairastavan asiakkaan hoito on pääasiassa sisällöltään melko yhtäläistä, mutta eroavaisuuksia ilmeni hoidon, lääkehoidon ja tartunnanjäljityksen toteutustavassa.
Kehittämisehdotuksina on yhtenäistää hyvinvointialueen käytäntöjä. Hyvinvointialueen sisällä yksiköt voisivat siirtyä klamydian hoidossa entistä enemmän digitaalisten palveluiden tuottamisen malliin, jossa asiakasohjausta annetaan etäyhteyksin. Lisäksi muutoksena olisi, että asiakas noutaisi klamydialääkkeet apteekista terveysaseman sijaan, sekä asiakas ohjattaisiin ottamaan enemmän vastuuta altistuneiden kontaktoimisesta.