Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Karelia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Karelia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Teräsriippulukkolinjaston miehittämätön yövuoro

Veikkolainen, Antti (2024)

Avaa tiedosto
Veikkolainen_Antti.pdf (787.0Kt)
Lataukset: 


Veikkolainen, Antti
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060721941
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli riippulukkolinjaston miehittämättömän yövuoron mahdollisuuden tutkiminen. Aihe perustuu työelämän tarpeisiin. Onnistuessaan tutkimus tuo merkittävän tuottavuuden paranemisen ja kehitysaskeleen kohti modernia täysin automatisoitua tuotantolinjaa. Linjastoon kuuluu tankomakasiini, kaksi Index-sorvia ja ABB-kappaleenkäsittelyrobotti. Häiriötön toiminta on ehdoton edellytys miehittämättömälle yövuorolle. Opinnäytetyö oli määrällinen tutkimus, jonka tukena käytettiin laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Menetelminä käytettiin haastattelua, havainnointia ja aivoriiheä. Ensimmäiseksi työpaikalla toteutettiin aivoriihi, johon osallistui kuusi henkilöä. Haastattelut tehtiin aivoriihen jälkeen kolmen linjastolla työskentelevän operaattorin kanssa. Havainnointia toteutettiin lähes koko opinnäytetyön aineiston keräyksen ajan. Menetelmien avulla saatiin hyödyllistä tietoa ja kehitysideoita linjaston häiriöttömän toiminnan kehittämiseksi. Haastatteluissa nousi esille palettien paikoituksen huono tarkkuus ja siitä johtuvat robotin törmäykset. Myös tarttujan ongelmat nostettiin esille. Linjasto on uusi ja sen mahdollisuuksia haluttiin kartoittaa. Jatkossa tämän opinnäytetyön avulla hankitulla tiedolla voidaan linjastoa kehittää häiriöiden poistamiseksi. Mikäli ongelmakohtiin saadaan kehitettyä korjaava toimenpide, voidaan suorittaa koeajoja. Näissä koeajoissa saataisiin selville, onko korjaava toimenpide ollut asianmukainen ja toimiva.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste