Tekoälyn mahdollisuudet ja haasteet sosiaalialan nuorisotyössä
Nevalainen, Laura (2024)
Nevalainen, Laura
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621633
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621633
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö "Tekoälyn mahdollisuudet ja haasteet sosiaalialan nuorisotyössä" tutki, miten tekoälyä voitiin hyödyntää Aseman Lasten nuorisotyössä nuorten palvelujen tehostamiseksi ja kokemusten parantamiseksi. Työ keskittyi erityisesti tekoälyn vaikutukseen nuorisotyöntekijöiden ammatilliseen kehitykseen ja vuorovaikutukseen nuorten kanssa sekä käsitteli tekoälyn eettisiä ja yhteiskunnallisia ulottuvuuksia Aseman Lasten toimintaperiaatteisiin peilaten.
Työ tarkasteli, miten tekoäly voi vaikuttaa nuorten hyvinvointiin sekä kuinka se integroitui Aseman Lasten yhteiskunnallisiin ja eettisiin toimintaperiaatteisiin.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta, jonka fenomenologinen suuntaus auttoi ymmärtämään tutkittavien henkilökohtaisia kokemuksia. Menetelmä korosti tutkijan roolia dialogin ja subjektiivisten havaintojen kautta, mikä oli tehokasta yhteisöllisten merkitysten luomisessa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten tekoäly voi nopeuttaa Aseman Lasten toimintaprosesseja ja parantaa vuorovaikutusta, mahdollistaen resurssien kohdentamisen inhimilliseen kohtaamiseen. Koulutuksen kehittäminen tekoälyn eettiseen käyttöön oli keskeistä, jotta nuorisotyöntekijät ymmärsivät sen mahdollisuudet ja rajat. Suosituksena kehitettiin ohjelmia, jotka tukivat nuorten tunne- ja vuorovaikutustaitoja, sekä keskityttiin tulevaisuudessa tekoälyn integrointiin nuorisotyöhön tavalla, joka tuki nuorten kokonaisvaltaista kehitystä ja säilytti inhimillisen lähestymistavan.
Työ tarkasteli, miten tekoäly voi vaikuttaa nuorten hyvinvointiin sekä kuinka se integroitui Aseman Lasten yhteiskunnallisiin ja eettisiin toimintaperiaatteisiin.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta, jonka fenomenologinen suuntaus auttoi ymmärtämään tutkittavien henkilökohtaisia kokemuksia. Menetelmä korosti tutkijan roolia dialogin ja subjektiivisten havaintojen kautta, mikä oli tehokasta yhteisöllisten merkitysten luomisessa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten tekoäly voi nopeuttaa Aseman Lasten toimintaprosesseja ja parantaa vuorovaikutusta, mahdollistaen resurssien kohdentamisen inhimilliseen kohtaamiseen. Koulutuksen kehittäminen tekoälyn eettiseen käyttöön oli keskeistä, jotta nuorisotyöntekijät ymmärsivät sen mahdollisuudet ja rajat. Suosituksena kehitettiin ohjelmia, jotka tukivat nuorten tunne- ja vuorovaikutustaitoja, sekä keskityttiin tulevaisuudessa tekoälyn integrointiin nuorisotyöhön tavalla, joka tuki nuorten kokonaisvaltaista kehitystä ja säilytti inhimillisen lähestymistavan.