Nuorten odotukset pankkia kohtaan : case OP Häme
Rönkä, Vilma (2024)
Rönkä, Vilma
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621880
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621880
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin nuorten odotuksia pankkia kohtaan. Työn toimeksiantajana toimi OP Häme. Odotusten lisäksi työn tavoitteena oli tutkia nuorten kokemuksia pankin yhteydenotosta siltä ajalta, kun nuoret täyttivät 18-vuotta. Tutkimuskysymykset liittyivät nuorten odotuksiin, kokemuksiin sekä pankkien vastuullisuuteen. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda selkeä kuva niistä asioista, joita nuoret odottavat omalta pankiltaan sekä miten pankki voi näitä odotuksia täyttää.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin asiakaskokemusta ja sen merkitystä yritykselle, asiakaspysyvyyttä sekä pankkien vastuullisuutta. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella eri määrällisellä tutkimusmenetelmällä.
Aineistoa kerättiin Webropol-kyselylomakkeen avulla, jonka jälkeen tutkimustuloksia analysoitiin numeraalisesti sekä sanallisesti. Tutkimuksesta kävi ilmi, että nuoret odottavat saavansa pankilta tukea ja neuvoja tarvittaessa, pankin vastuullisuus on nuorille tärkeää sekä he toivovat pankin olevan mukana eri elämänvaiheissa.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin asiakaskokemusta ja sen merkitystä yritykselle, asiakaspysyvyyttä sekä pankkien vastuullisuutta. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella eri määrällisellä tutkimusmenetelmällä.
Aineistoa kerättiin Webropol-kyselylomakkeen avulla, jonka jälkeen tutkimustuloksia analysoitiin numeraalisesti sekä sanallisesti. Tutkimuksesta kävi ilmi, että nuoret odottavat saavansa pankilta tukea ja neuvoja tarvittaessa, pankin vastuullisuus on nuorille tärkeää sekä he toivovat pankin olevan mukana eri elämänvaiheissa.