Tilintarkastusassistentin päiväkirja
Harjunen, Jussi (2024)
Harjunen, Jussi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060721962
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060721962
Tiivistelmä
Tässä päiväkirjamuotoisessa opinnäytetyössä kuvataan tilintarkastusassistentin työskentelyä pienessä tilintarkastusyhteisössä. Opinnäytetyön tavoitteena oli ammatillisen osaamisen ja asiantuntijuuden kehittäminen työssä, joka vaatii tekijältään monialaista osaamista. Kehittämiskohteiksi valittiin tilintarkastuksen käytännön suunnittelu ja toteuttaminen sekä tilintarkastusosaamisen kehittäminen, substanssiosaamisen kehittäminen ja asunto-osakeyhtiöiden hankkeiden kirjanpitokäsittely ja tarkastaminen.
Opinnäytetyön alussa kerrotaan tilintarkastuksesta yleisesti ja käsitellään alan keskeisiä ammattikäsitteitä. Tämän jälkeen kuvataan keskeiset työtehtävät ja arvioidaan osaamisen lähtötaso erityisesti valittujen kehittämiskohteiden suhteen. Sitten esitetään kehittämiskohteiden teoreettinen viitekehys, jota seuraa päiväkirjamuotoinen raportointijakso. Raportointijakso kestää 13 viikkoa ja se koostuu päivittäisistä, keskeisimmistä työssä tehdyistä havainnoista. Jokaisen viikon päättää viikkoanalyysi, jossa analysoidaan ammatillisen osaamisen kehittymistä. Viikkoanalyyseissä osoitetaan ammatillisen osaamisen kehittyminen käsittelemällä jotain viikon aikana esiinnoussutta asiaa, johon syvennytään työn teoreettiseen viitekehykseen peilaten.
Opinnäytetyön lopputuloksena tilintarkastusassistentin kokonaisvaltainen ammatillinen osaaminen kehittyi asetettujen tavoitteiden mukaisesti. Erityisesti osaaminen kehittyi työssä tarvittavan keskeisen substanssiosaamisen suhteen, joka osoittautui vieläkin laajemmaksi kuin kehittämiskohteen määrittelyssä ajateltiin. Osaamisen kehittymisen konkreettisin tulos oli parantunut työtehokkuus, joka saavutettiin tietoisella tilintarkastusprosessin kehittämisellä.
Opinnäytetyön alussa kerrotaan tilintarkastuksesta yleisesti ja käsitellään alan keskeisiä ammattikäsitteitä. Tämän jälkeen kuvataan keskeiset työtehtävät ja arvioidaan osaamisen lähtötaso erityisesti valittujen kehittämiskohteiden suhteen. Sitten esitetään kehittämiskohteiden teoreettinen viitekehys, jota seuraa päiväkirjamuotoinen raportointijakso. Raportointijakso kestää 13 viikkoa ja se koostuu päivittäisistä, keskeisimmistä työssä tehdyistä havainnoista. Jokaisen viikon päättää viikkoanalyysi, jossa analysoidaan ammatillisen osaamisen kehittymistä. Viikkoanalyyseissä osoitetaan ammatillisen osaamisen kehittyminen käsittelemällä jotain viikon aikana esiinnoussutta asiaa, johon syvennytään työn teoreettiseen viitekehykseen peilaten.
Opinnäytetyön lopputuloksena tilintarkastusassistentin kokonaisvaltainen ammatillinen osaaminen kehittyi asetettujen tavoitteiden mukaisesti. Erityisesti osaaminen kehittyi työssä tarvittavan keskeisen substanssiosaamisen suhteen, joka osoittautui vieläkin laajemmaksi kuin kehittämiskohteen määrittelyssä ajateltiin. Osaamisen kehittymisen konkreettisin tulos oli parantunut työtehokkuus, joka saavutettiin tietoisella tilintarkastusprosessin kehittämisellä.