Eettiset haasteet ja lainsäädännölliset kehykset telemarkkinoinnissa ja etämyynnissä
Ryöpäs, Rico (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621896
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621896
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, miten kuluttajansuojalainsäädäntö, markkinointiin liittyvät lait ja etämyynnin eettiset käytännöt ohjaavat teleoperaattoreiden ja etämyyjien markkinointia. Analyysin kohteena ovat lainsäädännön nykyiset vaatimukset, markkinointimateriaalit ja sopimusehdot, joita vertaillaan kuluttajien kokemien haasteiden ja hyötyjen näkökulmasta. Tutkimusmetodina käytetään dokumenttianalyysiä, ja aineisto koostuu voimassa olevista laeista, alan ohjeistuksista sekä markkinointimateriaaleista. Analyysin pohjalta tuli ilmi keskeisiä johtopäätöksiä muun muassa tiukemmat sääntelytoimet ja kuluttajansuojan parantaminen voivat merkittävästi lisätä kuluttajien luottamusta telemarkkinointiin ja etämyyntiin. Opinnäytetyön aikana kerätyt tiedot osoittavat, että kuluttajat kokevat usein painostusta ja hämmennystä telemarkkinoinnin ja etämyynnin yhteydessä. Lisäksi analyysi korostaa tarvetta vahvistaa olemassa olevia säännöksiä ja kehittää uusia keinoja näiden haasteiden hallitsemiseksi.