ADHD- oireisten nuorten psykososiaali-sen tuen interventiot : kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Heine, Elina (2024)
Heine, Elina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621895
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621895
Tiivistelmä
ADHD- diagnoosien määrä nuorilla on lisääntynyt samaan aikaan, kun palveluiden saatavuus on heikentynyt. Sosiaalihuollon palveluita tulisi kehittää siten, että tarjolla olisi myös matalan kynnyksen palveluita niin, että asiakkaiden tilanteiden vaikeutumista voitaisiin estää.
Opinnäyteyössä selvitettiin laadullisin menetelmin, minkälaisia ryhmämuotoisia psykososiaalisen tuen interventioita on käytetty ADHD-oireisten nuorten tukemiseen, sekä kuinka vaikuttavia nämä interventiot ovat olleet.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistoa haettiin ulkomaisista Cinahl-, Sage- ja Proquest Social Services ja Proquest Sosiology -tietokannoista. Kotimaista aineistoa haettiin JYX-, Helda-, TREPO-, Uef primo- sekä Lauda- tietokannoista, lisäksi aineistoa haettiin manuaalisesti. Katsaukseen valikoitui mukaan viisi tutkimusartikkelia, joista kaksi oli kansallista ja kolme kansainvälistä artikkelia. Tutkimusaineiston analyysi suoritetiin teemoitellen.
Kirjallisuuskatsaus osoitti, että aiheen tutkimus sosiaalityön parissa sekä kansallisesti että englannin kielisessä tutkimuksessa on vähäistä. sosiaalityön saralla ei aihetta ole tutkittu Suomessa, eikä muualla, mutta interventioita on toteutettu esim. toimintaterapian ja sairaanhoidon saralla. Interventioiden sisällöissä eniten painottuivat toiminnan ohjauksen taidot sekä sosiaaliset suhteet ja vertaisuus. Muita aiheita olivat terveys, itsetuntemus ja rentoutuminen, elämänhallinta ja selviytyminen, opiskelu- ja työelämätaidot sekä tavoitteellisuus ja suunnittelu. Menetelminä interventioissa suosittiin keskustelua, erilaisten aihealueiden alustuksia, henkilökohtaistettuja välitehtäviä ja tehtävien purkua. Interventioiden vaikutukset painottuivat eniten luottamuksen ja merkityksellisyyden saavuttamiseen ihmissuhteissa, toiseksi kohentuneisiin toiminnanohjauksen taitoihin. Myös itseymmärrys ja tiedostava hyväksyminen sekä toivo muutoksen mahdollisuudesta lukeutuivat intervention vaikutuksiin.
ADHD-oireisten nuorten ryhmämuotoiset psykososiaaliset interventiot parantavat osallistujiensa elämänlaatua ja ne ovat toteutettavissa sisällöllisesti ja menetelmällisesti sosiaalityön keinoin. Ne voisivat olla myös kustannustehokasta matalan kynnyksen toimintaa, jolla tavoitettaisiin ja tuettaisiin haavoittuvassa asemassa olevia nuoria oikea-aikaisesti.
Opinnäyteyössä selvitettiin laadullisin menetelmin, minkälaisia ryhmämuotoisia psykososiaalisen tuen interventioita on käytetty ADHD-oireisten nuorten tukemiseen, sekä kuinka vaikuttavia nämä interventiot ovat olleet.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistoa haettiin ulkomaisista Cinahl-, Sage- ja Proquest Social Services ja Proquest Sosiology -tietokannoista. Kotimaista aineistoa haettiin JYX-, Helda-, TREPO-, Uef primo- sekä Lauda- tietokannoista, lisäksi aineistoa haettiin manuaalisesti. Katsaukseen valikoitui mukaan viisi tutkimusartikkelia, joista kaksi oli kansallista ja kolme kansainvälistä artikkelia. Tutkimusaineiston analyysi suoritetiin teemoitellen.
Kirjallisuuskatsaus osoitti, että aiheen tutkimus sosiaalityön parissa sekä kansallisesti että englannin kielisessä tutkimuksessa on vähäistä. sosiaalityön saralla ei aihetta ole tutkittu Suomessa, eikä muualla, mutta interventioita on toteutettu esim. toimintaterapian ja sairaanhoidon saralla. Interventioiden sisällöissä eniten painottuivat toiminnan ohjauksen taidot sekä sosiaaliset suhteet ja vertaisuus. Muita aiheita olivat terveys, itsetuntemus ja rentoutuminen, elämänhallinta ja selviytyminen, opiskelu- ja työelämätaidot sekä tavoitteellisuus ja suunnittelu. Menetelminä interventioissa suosittiin keskustelua, erilaisten aihealueiden alustuksia, henkilökohtaistettuja välitehtäviä ja tehtävien purkua. Interventioiden vaikutukset painottuivat eniten luottamuksen ja merkityksellisyyden saavuttamiseen ihmissuhteissa, toiseksi kohentuneisiin toiminnanohjauksen taitoihin. Myös itseymmärrys ja tiedostava hyväksyminen sekä toivo muutoksen mahdollisuudesta lukeutuivat intervention vaikutuksiin.
ADHD-oireisten nuorten ryhmämuotoiset psykososiaaliset interventiot parantavat osallistujiensa elämänlaatua ja ne ovat toteutettavissa sisällöllisesti ja menetelmällisesti sosiaalityön keinoin. Ne voisivat olla myös kustannustehokasta matalan kynnyksen toimintaa, jolla tavoitettaisiin ja tuettaisiin haavoittuvassa asemassa olevia nuoria oikea-aikaisesti.