Nuorten aikuisten kokemuksia sukupuolittuneesta mainonnasta
Väisänen, Emmi (2024)
Väisänen, Emmi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060721929
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060721929
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli nuorten aikuisten kokemuksia sukupuolittuneesta mainonnasta. Työn tavoite oli selvittää, miten nuoret aikuiset kokevat sukupuolittuneen mainonnan ja sen vaikutukset. Teoriaosuuden lisäksi työssä selvitettiin laadullisen tutkimuksen avulla nuorten aikuisten kokemuksia sukupuolittuneesta mainonnasta.
Työssä suoritettiin laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus kahdellekymmenelle 20–30-vuotiaalle henkilölle lähetetyn digitaalisen kyselylomakkeen avulla. Työn tutkimuskysymys oli ”Mitä kokemuksia nuorilla aikuisilla on sukupuolittuneesta mainonnasta ja sen vaikutuksista?”.
Tulosten mukaan nuoret aikuiset kiinnittävät suuresti huomiota niin tavalliseen kuin sukupuolittuneeseen mainontaan ja ovat tietoisia sen vaikutuksista.
Työssä suoritettiin laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus kahdellekymmenelle 20–30-vuotiaalle henkilölle lähetetyn digitaalisen kyselylomakkeen avulla. Työn tutkimuskysymys oli ”Mitä kokemuksia nuorilla aikuisilla on sukupuolittuneesta mainonnasta ja sen vaikutuksista?”.
Tulosten mukaan nuoret aikuiset kiinnittävät suuresti huomiota niin tavalliseen kuin sukupuolittuneeseen mainontaan ja ovat tietoisia sen vaikutuksista.