Maanalaisten kallioporalaitteiden koulutusmetodien ja kompetenssien ke-hittäminen kansainvälisessä toimintaympäristössä
Tuominen, Arttu (2024)
Tuominen, Arttu
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621851
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621851
Tiivistelmä
Kaivosteollisuus elää suuressa teknologisessa muutoksessa. Automaatio ja sähköistyminen ovat yleistyneet, erityisesti maanalaisten kallioporalaitteiden osalta. Hydraulisesti ohjatut laitteet ovat muuttuneet säh-köhydraulisiksi, ja niiden toiminnoista on tullut automaattisia tai jopa autonomisia. Tämä on luonut uusia tarpeita sekä laitteiden käytön että huollon osalta. Toimintamallien ja uuden osaamisen tarve on suuri, ja osaavien tekijöiden kouluttaminen on muuttunut haastavammaksi. Alan nopea murros ja laitteiden kehitys edellyttävät laitetoimittajilta vaadittavan koulutuksen tarjoamista. Tutkimuksessa tutkittiin tekijöitä, jotka vaikuttavat maanalaisten kallioporalaitteiden koulutukseen, sekä tämänhetkisen koulutustoiminnan ongelmiin ja haasteisiin. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimus-menetelmällä, ja aineisto kerättiin Sandvikin maanalaisten kallioporalaitteiden koulutusosastolta sekä tek-nisessä tuessa työskenteleviltä henkilöiltä. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisältöanalyysillä, mikä mahdollisti koulutustoiminnan nykytilan ja kehittämistarpeiden ymmärtämisen. Tutkimuksessa nousi esiin ongelmia, kuten koulutusrakenteen ja resurssoinnin haasteet. Teknisen osaami-sen lisäksi korostui pedagogisen koulutuksen tarpeellisuus ja ymmärrys, jotka nousivat tärkeiksi kehityskoh-teiksi. Koulutuksen suunnittelussa on huomioitava oppijoiden erilaiset taustat. Koulutusta pidettiin liian teoriapainotteisena, minkä vuoksi käytännön tekemiseen tulisi tarjota enemmän mahdollisuuksia. Koulu-tuksen päivittäminen teknologian nopean kehityksen mukaisesti on keskeistä, jotta työntekijät pysyvät ajan tasalla uusista laitteista ja työskentelytavoista. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää koulutustoiminnan kehittämisessä ja teknisen koulutuksen sisältö-määrittelyssä. Tulokset voivat toimia pohjana koulutuksen resursoinnissa ja suunnittelussa. Tuloksia voi-daan soveltaa teknisten koulutusten kehittämisessä ja parantamisessa, mikä auttaa yrityksiä pysymään kil-pailukykyisinä ja varmistamaan työntekijöiden korkeatasoisen osaamisen. Lisäksi tulokset voivat toimia perustana laajemmalle koulutusstrategialle, joka tukee jatkuvaa oppimista ja ammattitaidon kehittämistä kaivosteollisuuden muuttuvassa ympäristössä. Tämän strategian avulla yritykset voivat vastata tulevaisuu-den haasteisiin ja hyödyntää uusinta teknologiaa tehokkaasti.