Äärioikeistolainen radikalisoituminen online-pelikulttuurissa
Kummola, Tiia (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060722111
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060722111
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee äärioikeistolaista radikalisoitumista online-pelikulttuurissa. Sen tavoite on tarkastella peliyhteisöjä onlinetiloissa ja selvittää, kuinka äärioikeistolainen narratiivi syntyy ja leviää näissä yhteisöissä. Opinnäytetyön tarkoituksena on lisätä tietoisuutta siitä, miten äärioikeistolaiset käyttävät hyväkseen onlinetiloissa olevia nörtti- ja peliyhteisöjä, värvätessään lisää jäseniä. Opinnäytetyö on menetelmältään sisällönanalyysi. Sen lähteinä on tarkasteltu erilaisia peliyhteisöjä onlinetiloissa, kirjallisuutta ja verkkoartikkeleita. Opinnäytetyössä sovellettiin myös sosiaalitieteen kirjallisuuden teoriaa siitä, minkä takia peliyhteisöissä hallitsee maskuliininen kulttuuri. Lisäksi Karelia-ammattikorkeakoulu tietojenkäsittelyn Discord-serverillä jaettiin kysely, jossa selviteltiin mahdollista radikalisoitumisen alkua. Äärioikeistolainen narratiivi leviää peliyhteisöissä pelottelemalla, kuinka progressiiviset ihmiset muuttavat pelejä niin, että ne eivät palvele enää valkoista heteromiestä. Sitä kautta aloitetaan pelottelu vähemmistöistä ja siitä edetään vähitellen radikaalimpiin aiheisiin. Kyselyssä havaittiin, että valtaosa vastaajista ei näytä radikalisoitumisen merkkejä, mutta pientä haavoittuvaisuutta voi olla.