Kuvakonseptin kehittäminen yhteissuunnittelun keinoin Suomen Punaiselle Ristille
Niiranen, Anu (2024)
Niiranen, Anu
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060722027
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060722027
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää kuvakonsepti Suomen Punaiselle Ristille yhteissuunnittelun keinoin. Kuvakonseptilla pyritään ratkaisemaan ja ehkäisemään vuonna 2022 valmistuneen brändiuudistuksen jälkeen esiin tulleita kuviin liittyviä haasteita, sekä vahvistamaan järjestön brändiä.
Opinnäytetyön lähestymistapa oli muotoiluajattelu ja menetelmällisenä viitekehyksenä yhteissuunnittelu. Menetelminä kehitystyössä käytettiin benchmarkingia, kyselyitä ja työpajoja. Benchmarkingia hyödynnettiin työpajojen tavoitteiden määrittelyssä ja sisällön suunnittelussa. Kyselyillä selkeytettiin prosessiin alkutilanne, sekä kerättiin tietoa työpajojen suunnitteluun. Kolme työpajaa toteutettiin marraskuussa 2023 ja tammikuussa 2024.
Yhteissuunnittelun avulla kuviin liittyvät näkökulmat, tarpeet, tavoitteet ja tieto saatiin esiin kuvakonseptin muotoilun pohjaksi. Kuvakonseptista valmistui ensimmäinen versio sisäistä testausta ja jatkokehitystä varten. Yhteissuunnittelu mahdollisti myös kuvastoon liittyvän sisäisen ymmärryksen kasvun: tulevaisuudessa kuvia osataan valita, suunnitella ja käyttää johdonmukaisemmin tavoitellun brändimielikuvan saavuttamiseksi.
Opinnäytetyön lähestymistapa oli muotoiluajattelu ja menetelmällisenä viitekehyksenä yhteissuunnittelu. Menetelminä kehitystyössä käytettiin benchmarkingia, kyselyitä ja työpajoja. Benchmarkingia hyödynnettiin työpajojen tavoitteiden määrittelyssä ja sisällön suunnittelussa. Kyselyillä selkeytettiin prosessiin alkutilanne, sekä kerättiin tietoa työpajojen suunnitteluun. Kolme työpajaa toteutettiin marraskuussa 2023 ja tammikuussa 2024.
Yhteissuunnittelun avulla kuviin liittyvät näkökulmat, tarpeet, tavoitteet ja tieto saatiin esiin kuvakonseptin muotoilun pohjaksi. Kuvakonseptista valmistui ensimmäinen versio sisäistä testausta ja jatkokehitystä varten. Yhteissuunnittelu mahdollisti myös kuvastoon liittyvän sisäisen ymmärryksen kasvun: tulevaisuudessa kuvia osataan valita, suunnitella ja käyttää johdonmukaisemmin tavoitellun brändimielikuvan saavuttamiseksi.