Hybridi- ja verkkotapahtumien elämyksellisyyden elementit, arviointi ja kehittäminen
Melkko, Elsa (2024)
Melkko, Elsa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060722197
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060722197
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan, mistä elementeistä hybridi- ja verkkotapahtumien elämyksellisyys koostuu ja miten elämyksellisyyttä voidaan parantaa kyseisissä tapahtumissa perehtymällä jo olemassa olevaan teoriatietoon ja keräämällä tietoa kolmesta eri hybridi- ja verkkotapahtumasta sähköisten palautekyselyiden avulla.
Työssä perehdytään elämyksellisyyteen käsitteenä ja selvitetään, mistä elementeistä elämyksellisyyden kokemus syntyy. Teoriatiedon ja sähköisten palautekyseluiden pohjalta saadaan tietoa, mistä elementeistä hybridi- ja verkkotapahtumien elämyksellisyys koostuu ja miten elämyksellisyyttä voidaan parantaa kyseisissä tapahtumissa.
Kehittämistyön tekemisessä hyödynnettiin palvelumuotoilusta tuttua Tuplatimantti-prosessimallia. Työ eteni Tuplatimantti-mallin löydä, määritä, kehitä ja tuota vaiheiden mukaisesti.
Opinnäytetyön konkreettisen tuotoksen tavoitteena on luoda elämysmittaristo hybridi- ja verkkotapahtumatuottajien käyttöön, jotta kyseiset tapahtumat tuottavat entistä parempia elämyksiä asiakkailleen. Elämysmittariston tavoite on myös olla tapahtumakävijöille helppo ja nopea tapa ilmaista omaa elämyksellisyyden kokemusta reaaliajassa ja samalla väline, jolla tapahtumatuottajat voivat mitata tapahtuman elämyksellisyyttä reaaliajassa ja saada tietoa tapahtuman eri vaiheissa kävijöiden elämyksellisyyden kokemuksesta.
Työn tuloksena syntyi elämysmittariston sijaan elämystyökalu, josta muotoutui visuaalinen prototyyppi, jonka tekniseen toteuttamiseen tässä opinnäytetyössätyössä ei oteta kantaa. Elämystyökalun visuaalisen mallin lisäksi työn tuloksena syntyi ohjeet työkalun käytölle ennen tapahtumaa, tapahtuman aikana ja tapahtuman jälkeen. Elämystyökalua voidaan käyttää niin hybridi- kuin verkkotapahtumissa. Elämystyökaluprototyyppiä arvioitiin tapahtuma-alan ammattilaisien kesken yhteiskehittämisentyöpajassa.
Työssä perehdytään elämyksellisyyteen käsitteenä ja selvitetään, mistä elementeistä elämyksellisyyden kokemus syntyy. Teoriatiedon ja sähköisten palautekyseluiden pohjalta saadaan tietoa, mistä elementeistä hybridi- ja verkkotapahtumien elämyksellisyys koostuu ja miten elämyksellisyyttä voidaan parantaa kyseisissä tapahtumissa.
Kehittämistyön tekemisessä hyödynnettiin palvelumuotoilusta tuttua Tuplatimantti-prosessimallia. Työ eteni Tuplatimantti-mallin löydä, määritä, kehitä ja tuota vaiheiden mukaisesti.
Opinnäytetyön konkreettisen tuotoksen tavoitteena on luoda elämysmittaristo hybridi- ja verkkotapahtumatuottajien käyttöön, jotta kyseiset tapahtumat tuottavat entistä parempia elämyksiä asiakkailleen. Elämysmittariston tavoite on myös olla tapahtumakävijöille helppo ja nopea tapa ilmaista omaa elämyksellisyyden kokemusta reaaliajassa ja samalla väline, jolla tapahtumatuottajat voivat mitata tapahtuman elämyksellisyyttä reaaliajassa ja saada tietoa tapahtuman eri vaiheissa kävijöiden elämyksellisyyden kokemuksesta.
Työn tuloksena syntyi elämysmittariston sijaan elämystyökalu, josta muotoutui visuaalinen prototyyppi, jonka tekniseen toteuttamiseen tässä opinnäytetyössätyössä ei oteta kantaa. Elämystyökalun visuaalisen mallin lisäksi työn tuloksena syntyi ohjeet työkalun käytölle ennen tapahtumaa, tapahtuman aikana ja tapahtuman jälkeen. Elämystyökalua voidaan käyttää niin hybridi- kuin verkkotapahtumissa. Elämystyökaluprototyyppiä arvioitiin tapahtuma-alan ammattilaisien kesken yhteiskehittämisentyöpajassa.