Kompleksisten kestävyysongelmien ratkaiseminen: kehittämistutkimus hankintojen vastuullisuusperiaatteiden luomisesta
Virkki, Laura (2024)
Virkki, Laura
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060822296
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060822296
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia palvelumuotoilun soveltuvuutta kompleksisten kestävyysongelmien ratkomiseen kehittämällä konsulttiyhtiön asiakasorganisaatiolle hankintojen vastuullisuusperiaatteet muotoilun menetelmin. Tutkimuksen aikaisesta työskentelystä haluttiin lisäksi selvittää, onko siitä johdettavissa parhaaksi todettuja käytäntöjä hyödyntävä työprosessi, jota toimeksiantaja voisi käyttää tulevaisuudessa myös muissa asiakasorganisaatioissa.
Kompleksisilla kestävyysongelmilla viitataan tässä opinnäytetyössä kestävän kehityksen toteutumiseen ja kehittämiseen liittyviin, paljon epävarmuutta ja moninaisia osa-alueita ja niiden keskinäistä vuorovaikutusta sisältäviin systeemitason haasteisiin, joihin ei ole ilmiselviä ratkaisuja, joiden muutosvaikutusten ennakointi on mahdotonta ja joihin kohdistuu painavaa arvokeskustelua. Hankintojen vastuullisuus ja tässä työssä tarkemmin toimittajia sitovien hankintojen vastuullisuusperiaatteiden luominen on esimerkki kompleksisesta kestävyysongelmasta liike-elämän kontekstissa. Kompleksisia kestävyysongelmia ei voida lähestyä perinteisen analyyttisen tieteen tai parhaiden käytäntöjen avulla, vaan niiden ratkaisemiseksi tarvitaan selkeyttäviä, vuorovaikutteisia ja luovia lähestymistapoja.
Tämän työn teoreettisessa viitekehyksessä käydään läpi kestävyys systeemisenä haasteena ja kompleksisena ongelmana sekä tarkastellaan muotoiluajattelua viheliäisten ongelmien ratkojana. Lisäksi tarkastellaan liike-elämän vastuullisuuden toteutumista ja tarkemmin hankintojen vastuullisuutta ja sen kompleksista luonnetta.
Tutkimus tehtiin toimeksiantajana toimineen konsulttiyhtiön asiakasorganisaation kanssa syksyn 2023 ja kevään 2024 aikana palvelumuotoilun tuplatimanttimallin Löydä-, Määritä-, Kehitä- ja Toteuta-vaiheiden mukaisesti. Löydä-vaiheessa keskityttiin hakemaan ymmärrystä ilmiöstä ja oikeasta ongelmasta yhteisten aloitustapaamisten ja ilmiön välillisen tutkimisen kautta. Määritä-vaiheessa nykytilanteen ymmärrystä syvennettiin ja tutkimusongelmaa rajattiin puolistrukturoitujen asiantuntija- ja teemahaastattelujen ja niiden laadullisen sisällönanalyysin ja yhteisen tulkinnan avulla. Vaihe johti todennettaviin johtopäätöksiin sekä lopullisen tuotoksen muodon ideointiin. Kehitä-vaiheessa konkretisoitiin lopullisen tuotoksen muotoa ja rakennettiin siitä prototyyppi, jonka testaamiseksi laadittiin iteratiivisesti kokeilusuunnitelma. Toteuta-vaiheessa fasilitoitiin prototyypin testaustilaisuudet, arvioitiin prototyyppikokeilun onnistumista ja jatkokehitettiin sekä arvioitiin periaatteita ja niiden käyttötilannetta.
Hankintojen vastuullisuusperiaatteiden kehittäminen on esimerkki kompleksisesta kestävyysongelmasta, jonka ratkaisemiseen käytetty palvelumuotoilun työskentelymalli tuotti toivottuja tuloksia asiakasorganisaatiolle. Kehittämistehtävän perusteella voidaan todeta, että palvelumuotoilu soveltuu kompleksisten kestävyysongelmien ratkomiseen sen iteratiivisuuden, osallistavuuden, dialogisuuden ja kokeilevan luonteen vuoksi. Työ synnytti jatkotutkimusaiheeksi muiden menetelmien soveltuvuuden tutkimisen sekä muotoilun hyödyntämisen jatkokokeilut. Opinnäytetyön ulkopuolelle rajattiin vastuullisuusperiaatteiden käyttöönotto, jota varten tarvitaan jatkokokeiluja ja pilottikäyttöä todellisessa hankintatilanteessa.
Kompleksisilla kestävyysongelmilla viitataan tässä opinnäytetyössä kestävän kehityksen toteutumiseen ja kehittämiseen liittyviin, paljon epävarmuutta ja moninaisia osa-alueita ja niiden keskinäistä vuorovaikutusta sisältäviin systeemitason haasteisiin, joihin ei ole ilmiselviä ratkaisuja, joiden muutosvaikutusten ennakointi on mahdotonta ja joihin kohdistuu painavaa arvokeskustelua. Hankintojen vastuullisuus ja tässä työssä tarkemmin toimittajia sitovien hankintojen vastuullisuusperiaatteiden luominen on esimerkki kompleksisesta kestävyysongelmasta liike-elämän kontekstissa. Kompleksisia kestävyysongelmia ei voida lähestyä perinteisen analyyttisen tieteen tai parhaiden käytäntöjen avulla, vaan niiden ratkaisemiseksi tarvitaan selkeyttäviä, vuorovaikutteisia ja luovia lähestymistapoja.
Tämän työn teoreettisessa viitekehyksessä käydään läpi kestävyys systeemisenä haasteena ja kompleksisena ongelmana sekä tarkastellaan muotoiluajattelua viheliäisten ongelmien ratkojana. Lisäksi tarkastellaan liike-elämän vastuullisuuden toteutumista ja tarkemmin hankintojen vastuullisuutta ja sen kompleksista luonnetta.
Tutkimus tehtiin toimeksiantajana toimineen konsulttiyhtiön asiakasorganisaation kanssa syksyn 2023 ja kevään 2024 aikana palvelumuotoilun tuplatimanttimallin Löydä-, Määritä-, Kehitä- ja Toteuta-vaiheiden mukaisesti. Löydä-vaiheessa keskityttiin hakemaan ymmärrystä ilmiöstä ja oikeasta ongelmasta yhteisten aloitustapaamisten ja ilmiön välillisen tutkimisen kautta. Määritä-vaiheessa nykytilanteen ymmärrystä syvennettiin ja tutkimusongelmaa rajattiin puolistrukturoitujen asiantuntija- ja teemahaastattelujen ja niiden laadullisen sisällönanalyysin ja yhteisen tulkinnan avulla. Vaihe johti todennettaviin johtopäätöksiin sekä lopullisen tuotoksen muodon ideointiin. Kehitä-vaiheessa konkretisoitiin lopullisen tuotoksen muotoa ja rakennettiin siitä prototyyppi, jonka testaamiseksi laadittiin iteratiivisesti kokeilusuunnitelma. Toteuta-vaiheessa fasilitoitiin prototyypin testaustilaisuudet, arvioitiin prototyyppikokeilun onnistumista ja jatkokehitettiin sekä arvioitiin periaatteita ja niiden käyttötilannetta.
Hankintojen vastuullisuusperiaatteiden kehittäminen on esimerkki kompleksisesta kestävyysongelmasta, jonka ratkaisemiseen käytetty palvelumuotoilun työskentelymalli tuotti toivottuja tuloksia asiakasorganisaatiolle. Kehittämistehtävän perusteella voidaan todeta, että palvelumuotoilu soveltuu kompleksisten kestävyysongelmien ratkomiseen sen iteratiivisuuden, osallistavuuden, dialogisuuden ja kokeilevan luonteen vuoksi. Työ synnytti jatkotutkimusaiheeksi muiden menetelmien soveltuvuuden tutkimisen sekä muotoilun hyödyntämisen jatkokokeilut. Opinnäytetyön ulkopuolelle rajattiin vastuullisuusperiaatteiden käyttöönotto, jota varten tarvitaan jatkokokeiluja ja pilottikäyttöä todellisessa hankintatilanteessa.