Ravintolan vastuullisuuden näkyvyyden kehittäminen
Kuparinen, Anni (2024)
Kuparinen, Anni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060922413
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060922413
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä toimeksiantaja: Wild and Finnish Oy:n kanssa. Tarve opinnäytetyölle ilmeni, kun toimeksiantaja kyseenalaisti toimintansa vastuullisuuden näkyvyyden ja halusi selvityksen siitä, että onko tarvetta viestiä ravintolan vastuullisesta toiminnasta enemmän. Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa tarve vastuullisuuden lisänäkyvyydelle, sekä työstää mahdollinen vastuullisuuskooste yhdessä toimeksiantajan kanssa visuaalisesti miellyttäväksi asiakkaat tavoittavaksi koosteeksi, jota toimeksiantaja voisi hyödyntää markkinoinnissaan.
Opinnäytetyön prosessin tukena toimi teoreettinen viitekehys, jossa käsitellään: Ravintoloiden vastuullisuutta, vastuullisuusviestintää, asiakasviestintää, arvoja, markkinointikanavia, ravintolan näkyvyyttä, ja visuaalisuuden merkitystä viestinnässä. Nämä keskeiset käsitteet ovat tutkimuksen oleellinen osa, sillä käsitteiden tutkimus mahdollisti pohjan tuotoksen kunnollisuuteen ja käytettävyyteen.
Opinnäytetyössä käytettävät kehittämismenetelmät olivat kvalitatiivisia eli laadullisia menetelmiä. Opinnäytetyön soveltavassa osiossa määriteltiin tarve ravintolan vastuullisuuden näkyvyyden edistämiseen käyttäen menetelmiä: Benchmark ja kysely. Näiden menetelmällisten ratkaisujen perusteella luotiin tarve vastuullisuuden näkymisen kehittämiseen. Lähteinä tietoperustassa oli käytetty ravintola-alaan liittyviä julkaisuja, kirjoja, internetsivuja ja artikkeleita. Lisäksi kirjallisuutta, jossa käsiteltiin visuaalisuutta, joka oli tarpeellinen lopputuotosta varten.
Tarve vastuullisuuden näkymisen edistämiseksi nousi esille kehittämismenetelmien tuotoksista ja itse tuotos luotiin sisällöllisesti yhdessä toimeksiantajan kanssa sekä asiantuntija haastattelujen kautta. Visuaalinen puoli suunniteltiin käyttäen hyväkseen AIDA-menetelmää. This thesis was made in cooperation with the client Wild and Finnish Oy. The need for the thesis arose when the commissioner questioned the visibility of the sustainability of its operations and wanted a study on whether there was a need to communicate more about the restaurant's responsible operations. The aim of the thesis was to identify the need for more visibility of sustainability, and to work out a possible sustainability compile together with the client as a visually appealing, customer-appealing composite that the client could use in its marketing.
The thesis process was supported by a theoretical framework, which includes: sustainability in restaurants, sustainability communication, customer communication, values, marketing channels, restaurant visibility, and the importance of visuality in communication. These key concepts are an essential part of the research, as the study of these concepts provided the basis for the soundness and usability of the research.
The development methods used in the thesis were qualitative. In the applied part of the thesis, the need to promote the visibility of sustainability in restaurants was identified using the methods: benchmark and survey. These methodological solutions allowed to establish the need for a basis for sustainability visibility. The sources of the knowledge base were publications, books, websites and articles related to the restaurant sector. In addition, literature on visualisation, which was necessary for the final product.
The need to promote responsible visibility of sustainability emerged from the outputs of the development methodology and the output itself was created in terms of content together with the client and through expert interviews. The visual side was designed using the AIDA methodology.
Opinnäytetyön prosessin tukena toimi teoreettinen viitekehys, jossa käsitellään: Ravintoloiden vastuullisuutta, vastuullisuusviestintää, asiakasviestintää, arvoja, markkinointikanavia, ravintolan näkyvyyttä, ja visuaalisuuden merkitystä viestinnässä. Nämä keskeiset käsitteet ovat tutkimuksen oleellinen osa, sillä käsitteiden tutkimus mahdollisti pohjan tuotoksen kunnollisuuteen ja käytettävyyteen.
Opinnäytetyössä käytettävät kehittämismenetelmät olivat kvalitatiivisia eli laadullisia menetelmiä. Opinnäytetyön soveltavassa osiossa määriteltiin tarve ravintolan vastuullisuuden näkyvyyden edistämiseen käyttäen menetelmiä: Benchmark ja kysely. Näiden menetelmällisten ratkaisujen perusteella luotiin tarve vastuullisuuden näkymisen kehittämiseen. Lähteinä tietoperustassa oli käytetty ravintola-alaan liittyviä julkaisuja, kirjoja, internetsivuja ja artikkeleita. Lisäksi kirjallisuutta, jossa käsiteltiin visuaalisuutta, joka oli tarpeellinen lopputuotosta varten.
Tarve vastuullisuuden näkymisen edistämiseksi nousi esille kehittämismenetelmien tuotoksista ja itse tuotos luotiin sisällöllisesti yhdessä toimeksiantajan kanssa sekä asiantuntija haastattelujen kautta. Visuaalinen puoli suunniteltiin käyttäen hyväkseen AIDA-menetelmää.
The thesis process was supported by a theoretical framework, which includes: sustainability in restaurants, sustainability communication, customer communication, values, marketing channels, restaurant visibility, and the importance of visuality in communication. These key concepts are an essential part of the research, as the study of these concepts provided the basis for the soundness and usability of the research.
The development methods used in the thesis were qualitative. In the applied part of the thesis, the need to promote the visibility of sustainability in restaurants was identified using the methods: benchmark and survey. These methodological solutions allowed to establish the need for a basis for sustainability visibility. The sources of the knowledge base were publications, books, websites and articles related to the restaurant sector. In addition, literature on visualisation, which was necessary for the final product.
The need to promote responsible visibility of sustainability emerged from the outputs of the development methodology and the output itself was created in terms of content together with the client and through expert interviews. The visual side was designed using the AIDA methodology.