Varhaisen vuorovaikutuksen merkitys
Muikku, Anni (2024)
Muikku, Anni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061022543
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061022543
Tiivistelmä
Varhaisen vuorovaikutuksen kokemukset ovat merkittävässä roolissa lapsen myöhempiä ihmissuhteita sekä kehitystä ajatellen. Opinnäytetyön tehtävänä oli tuottaa narratiivinen kirjallisuuskatsaus varhaisen vuorovaikutuksen merkityksestä lapsen kasvuun ja kehitykseen. Tavoitteena oli saada monipuolisesti ajankohtaista ja tutkittua tietoa varhaisesta vuorovaikutuksesta ja sen merkityksestä kirjallisuuskatsauksen avulla.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jossa aineisto on analysoitu aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Opinnäytetyön prosessi noudattaa kirjallisuuskatsauksen prosessia. Tutkimusaineisto koostuu artikkeleista, tilannekatsauksesta, kirjoista ja väitöskirjasta.
Opinnäytetyön tulosten mukaan varhaisen vuorovaikutuksen kokemukset vaikuttavat lapsen myöhempiin kehityksen osa-alueisiin. Varhaista vuorovaikutusta tutkittaessa tulee ottaa huomioon ympäristöön ja yksilöön liittyvät tekijät, jotka ovat sidoksissa myös toisiinsa. Tuloksissa käsitellään varhaiskasvatuksen ja lapsen varhaisen vuorovaikutuksen suhdetta. Tuloksista nousee esille tekijöitä, jotka heijastuvat lapsen varhaisen vuorovaikutussuhteen kehittymiseen. Lisäksi tuloksista tulee ilmi, millaisin keinoin varhaista vuorovaikutusta voidaan tukea varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyön tulokset voivat tuoda hyödyllistä tietoa varhaiskasvatuksen työntekijöille, vanhemmille sekä varhaiskasvatuksen opiskelijoille.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jossa aineisto on analysoitu aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Opinnäytetyön prosessi noudattaa kirjallisuuskatsauksen prosessia. Tutkimusaineisto koostuu artikkeleista, tilannekatsauksesta, kirjoista ja väitöskirjasta.
Opinnäytetyön tulosten mukaan varhaisen vuorovaikutuksen kokemukset vaikuttavat lapsen myöhempiin kehityksen osa-alueisiin. Varhaista vuorovaikutusta tutkittaessa tulee ottaa huomioon ympäristöön ja yksilöön liittyvät tekijät, jotka ovat sidoksissa myös toisiinsa. Tuloksissa käsitellään varhaiskasvatuksen ja lapsen varhaisen vuorovaikutuksen suhdetta. Tuloksista nousee esille tekijöitä, jotka heijastuvat lapsen varhaisen vuorovaikutussuhteen kehittymiseen. Lisäksi tuloksista tulee ilmi, millaisin keinoin varhaista vuorovaikutusta voidaan tukea varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyön tulokset voivat tuoda hyödyllistä tietoa varhaiskasvatuksen työntekijöille, vanhemmille sekä varhaiskasvatuksen opiskelijoille.