Alle 3-vuotiaiden liikuntapedagogiikka
Aalto, Armi (2024)
Aalto, Armi
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061122753
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061122753
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa kirjallisuuskatsaus alle 3-vuotiaiden liikunta pedagogiikasta. Tavoitteena oli selvittää tutkimuksen kuvailevan kirjallisuuskatsauksen tulosten avulla. Millaisia ovat alle 3-vuotiaiden motoriset- ja fyysiset taidot sekä liikunnan vaikutus ja suositukset.
Opinnäytetyö on tarkoitettu sosiaalialaa ja varhaiskasvatusta opiskeleville sekä alan ammattilaisille, joilla on halua ja kiinnostusta hyödyntää kerättyä tietoa alle 3-vuotiaden liikuntapedagogiikasta.
Kirjallisuuskatsauksessa oli mukana kuusi tieteellistä tutkimusta, joiden analysointiin käytin teemoittelua. Kirjallisuuskatsauksen tuloksissa ilmeni, että varhaisvuodet ovat motoristen taitojen kannalta tärkeä kehityksen vaihe. Alle 3-vuotiaat kehittävät erityisesti liikkumis-ja tasapainotaitojaan. Liikunta suosituksia painotettiin paljon, sillä taaperoiden tulisi liikkua vähintään kolme tuntia päivässä, josta yksi tunti on kohtuullisen kuormittavaa liikkumista ja kaksi tuntia kevyttä liikkumista.
Opinnäytetyö on tarkoitettu sosiaalialaa ja varhaiskasvatusta opiskeleville sekä alan ammattilaisille, joilla on halua ja kiinnostusta hyödyntää kerättyä tietoa alle 3-vuotiaden liikuntapedagogiikasta.
Kirjallisuuskatsauksessa oli mukana kuusi tieteellistä tutkimusta, joiden analysointiin käytin teemoittelua. Kirjallisuuskatsauksen tuloksissa ilmeni, että varhaisvuodet ovat motoristen taitojen kannalta tärkeä kehityksen vaihe. Alle 3-vuotiaat kehittävät erityisesti liikkumis-ja tasapainotaitojaan. Liikunta suosituksia painotettiin paljon, sillä taaperoiden tulisi liikkua vähintään kolme tuntia päivässä, josta yksi tunti on kohtuullisen kuormittavaa liikkumista ja kaksi tuntia kevyttä liikkumista.