Yhteisesti jaettu huoli : huolen tunteista huolen puheksioton toimintamalliin Validia ammattiopistosa
Renvall, Eira (2014)
Renvall, Eira
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501131226
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501131226
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveysministeriön tulevaisuuskatsauksessa 2010 tuotiin esille että, sosiaali- ja terveyspalveluissa siirretään painopistettä entistä enemmän ennaltaehkäisevään toimintaan. Tämä painopisteen siirrolla oli vaikutus oppilas- ja opiskelijahuollon lakimuutokseen, jossa oppilas- ja opiskelijahuollon toiminnan painopistettä siirrettiin 1.8.2014 alkaen enemmän yhteisölliseen ja ennaltaehkäisevään opiskeluhuoltoon. Uuden lain tarkoituksena on tarjota oppilaille ja opiskelijoille matalan kynnyksen tukea hyvinvointiin ja oppimiseen.
Tämän kehittämishankkeen aiheeksi valikoitui Validia ammattiopiston opiskeluhuollon ja opetushenkilöstön välinen moniammatillinen yhteistyö. Moniammatillisessa yhteistyössä pohdittiin opiskelijoiden huolitilanteita ja niiden ennaltaehkäisyä. Tuotoksena tästä kehittämishankkeesta saatiin huolen puheeksioton toimintamalli Validia ammattiopiston käyttöön.
Tämä kehittämishanke toteutettiin toimintatutkimuksen mukaisesti. Tiedonhankinta toteutettiin opiskelijoille suunnatulla kyselyllä sekä opetus- ja opiskeluhuollon henkilöstön fokusryhmäkeskusteluilla. Kehittämishankkeen kyselyssä nousi esille, että Validia ammattiopiston opiskelijat eivät koe paljon suuria huolia, mutta pieniä huolia kokevat noin puolet opiskelijoista. Eniten huolen tunteita opiskelijoilla oli henkiseen hyvinvointiin liittyvissä asioissa. Opetushenkilöstöä huolten puheeksiottamisessa helpottaviksi asioiksi nousivat opiskelijan tunteminen ja vuorovaikutuksellisuus sekä moniammatillinen tuki. Fokusryhmäkeskusteluissa koettiin, että opiskeluhuollon työntekijöiden käynnit opiskelijaryhmissä keskustellen opiskelijoita mietityttävistä asioista, voisivat toimia ennaltaehkäisevänä toimintana.
Tämän kehittämishankkeen aiheeksi valikoitui Validia ammattiopiston opiskeluhuollon ja opetushenkilöstön välinen moniammatillinen yhteistyö. Moniammatillisessa yhteistyössä pohdittiin opiskelijoiden huolitilanteita ja niiden ennaltaehkäisyä. Tuotoksena tästä kehittämishankkeesta saatiin huolen puheeksioton toimintamalli Validia ammattiopiston käyttöön.
Tämä kehittämishanke toteutettiin toimintatutkimuksen mukaisesti. Tiedonhankinta toteutettiin opiskelijoille suunnatulla kyselyllä sekä opetus- ja opiskeluhuollon henkilöstön fokusryhmäkeskusteluilla. Kehittämishankkeen kyselyssä nousi esille, että Validia ammattiopiston opiskelijat eivät koe paljon suuria huolia, mutta pieniä huolia kokevat noin puolet opiskelijoista. Eniten huolen tunteita opiskelijoilla oli henkiseen hyvinvointiin liittyvissä asioissa. Opetushenkilöstöä huolten puheeksiottamisessa helpottaviksi asioiksi nousivat opiskelijan tunteminen ja vuorovaikutuksellisuus sekä moniammatillinen tuki. Fokusryhmäkeskusteluissa koettiin, että opiskeluhuollon työntekijöiden käynnit opiskelijaryhmissä keskustellen opiskelijoita mietityttävistä asioista, voisivat toimia ennaltaehkäisevänä toimintana.