Lasten tunnetaitojen tukeminen varhaiskasvatuksessa
Lappalainen, Silja (2024)
Lappalainen, Silja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061022651
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061022651
Tiivistelmä
Varhaiskasvatusikäiselle lapselle voi olla vaikeaa ilmaista omia tunteitaan ja säädellä niitä. Tunnetaidot lähtevät kehittymään varhaislapsuudessa ja ne kehittyvät oppimisen ja kokemuksen kautta.
Tämä opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, joka toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, miten lasten tunnetaitoja tuetaan varhaiskasvatuksessa. Aineistoksi valikoitui seitsemän tutkimusta, jotka olivat väitöskirjoja sekä vertaisarvioituja artikkeleita. Aineisto analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä sisältöanalyysiä.
Tulokset osoittivat, että kasvattajien omalla toiminnalla ja esimerkillä on suurta vaikutusta lasten tunnetaitojen tukemisessa ja vuorovaikutuksen rooli nousi vahvasti esille. Lapset tarvitsevat kasvattajien tukea tunnistaessaan omia tunteita ja pystyäkseen käsittelemään ja säätelemään niitä. Tuloksista ilmeni, että lapsi tarvitsee turvallisen ympäristön luomaa turvallisuuden tunnetta, mikä luo hyvän pohjan tunnetaitojen kehittymiselle. Jatkotutkimusmahdollisuutena voitaisiin verrata opinnäytetyöni aikaan käytettyjä menetelmiä myöhempään ajankohtaan verraten.
Tämä opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, joka toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, miten lasten tunnetaitoja tuetaan varhaiskasvatuksessa. Aineistoksi valikoitui seitsemän tutkimusta, jotka olivat väitöskirjoja sekä vertaisarvioituja artikkeleita. Aineisto analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä sisältöanalyysiä.
Tulokset osoittivat, että kasvattajien omalla toiminnalla ja esimerkillä on suurta vaikutusta lasten tunnetaitojen tukemisessa ja vuorovaikutuksen rooli nousi vahvasti esille. Lapset tarvitsevat kasvattajien tukea tunnistaessaan omia tunteita ja pystyäkseen käsittelemään ja säätelemään niitä. Tuloksista ilmeni, että lapsi tarvitsee turvallisen ympäristön luomaa turvallisuuden tunnetta, mikä luo hyvän pohjan tunnetaitojen kehittymiselle. Jatkotutkimusmahdollisuutena voitaisiin verrata opinnäytetyöni aikaan käytettyjä menetelmiä myöhempään ajankohtaan verraten.