Sisustusarkkitehtuurin ja muotoilun kansainvälistyminen
Perho, Katri (2024)
Perho, Katri
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061122920
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061122920
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tarkastelee suomalaisten sisustusarkkitehtuuri- ja muotoiluyritysten mahdollisuuksia ja haasteita kansainvälisillä markkinoilla. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa ohjeita ja löytää keinoja muotoilualan yrityksille kansainvälisen kaupan aloittamiseen ja siellä menestymiseen. Työ keskittyi muotoilun markkinatrendien, yritysten vahvuuksien, heikkouksien ja haasteiden huomioimiseen ja mahdollisiin ratkaisuihin.
Opinnäytetyössä käsiteltiin suomalaisen muotoilun ja sisustusarkkitehtuurin historiaa, koulutusta, tulevaisuutta, yrityskenttää ja kansainvälistymistä sekä Suomen maakuvaa ja brändin rakentamisen merkitystä. Tutkimusmetodeina käytettiin asiantuntijahaastatteluita, kyselyä sekä kirjallisuuskatsausta. Lisäksi työssä analysoitiin vientimarkkinoiden toimintaa, kuten vientitapahtuman vaiheita, kompastuskiviä ja rahoitusmahdollisuuksia. Esimerkkitapauksena käytetään Yritys X:ää, jonka avulla havainnollistetaan viennin edistämisen keinoja ja brändin merkitystä.
Tutkimus toi esille, että suomalainen sisustusarkkitehtuuri ja muotoilu on arvostettua maailmalla, mutta sen osuus viennissä on vielä pieni johtuen osittain yritysten pienestä koosta ja puuttuvista resursseista. Tutkimuksen tuloksissa pidettiin tärkeänä alan yhteistyötä viennin edistämiseksi. Menestys vaatii tulosten perusteella systemaattista ja pitkäjänteistä työtä, strategista suunnittelua erityisesti markkinoinnin ja myynnin osalta sekä kansainvälisen liiketoimintaosaamisen kehittämistä muotoilun alalla.
Opinnäytetyössä käsiteltiin suomalaisen muotoilun ja sisustusarkkitehtuurin historiaa, koulutusta, tulevaisuutta, yrityskenttää ja kansainvälistymistä sekä Suomen maakuvaa ja brändin rakentamisen merkitystä. Tutkimusmetodeina käytettiin asiantuntijahaastatteluita, kyselyä sekä kirjallisuuskatsausta. Lisäksi työssä analysoitiin vientimarkkinoiden toimintaa, kuten vientitapahtuman vaiheita, kompastuskiviä ja rahoitusmahdollisuuksia. Esimerkkitapauksena käytetään Yritys X:ää, jonka avulla havainnollistetaan viennin edistämisen keinoja ja brändin merkitystä.
Tutkimus toi esille, että suomalainen sisustusarkkitehtuuri ja muotoilu on arvostettua maailmalla, mutta sen osuus viennissä on vielä pieni johtuen osittain yritysten pienestä koosta ja puuttuvista resursseista. Tutkimuksen tuloksissa pidettiin tärkeänä alan yhteistyötä viennin edistämiseksi. Menestys vaatii tulosten perusteella systemaattista ja pitkäjänteistä työtä, strategista suunnittelua erityisesti markkinoinnin ja myynnin osalta sekä kansainvälisen liiketoimintaosaamisen kehittämistä muotoilun alalla.