Konseptin suunnittelu brändäyksen ja trendien näkökulmasta: Case: Ravintolakonsepti
Hopponen, Aku (2024)
Hopponen, Aku
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061222942
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061222942
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on ravintolan brändikonseptin kehittäminen. Tutkimus pohtii, millä muilla kriteereillä ravintolatoiminnan kehittämistä voidaan kehittää kuin tuotteella. Teoria-osiossa aihetta käsitellään kahden pääteeman kautta: trendien ja brändäyksen. Teemojen tarkoitus on syventyä siihen, mitä tekijöitä nykyään on markkinoinnin taustalla sekä miten ne vaikuttavat ravintola-alaan. Trendi-osiossa tarkastellaan ruokakulttuuria 1500-luvulta tähän päivään. Lisäksi syvennytään allergioihin ja erikoisruokavalioihin ja käsitellään megatrendien vaikutusta ravintola-alaan. Brändi-osiossa määritellään brändäys ja käsitellään henkilöbrändin ja kestävän brändäyksen vaikutuksia markkinoinnissa. Opinnäytetyö käyttää kvalitatiivista (laadullista) tutkimusmenetelmää kuluttajakäyttäytymisen ja sen taustalle olevien ilmiöiden tarkasteluun. Tutkimus pohjautuu kirjallisuudesta, artikkeleista, tutkimuksista, blogeista sekä muista lähteistä saadun tietoon. Toiminallisessa osiossa luodaan teoriaan pohjautuva opas, joka toimii mahdollisesti tulevaisuudessa työkaluna ravintolan perustamisvaiheessa.