Työtyytyväisyys myynnillisessä työssä
Ekdahl, Kasperi (2024)
Ekdahl, Kasperi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061122898
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061122898
Tiivistelmä
Työn lähtökohtana oli tutkia työtyytyväisyyttä ja sen vaikutuksia myynnillisessä työssä. Vaikuttaako työtyytyväisyys myynnillisen työntekijän ajatusmalliin ja toimintaan. Lähdin tutkimaan tätä koska työtyytyväisyys on ollut huomattavasti laajemmin käytössä yritysten strategioissa. Kuitenkaan kaikki yritykset eivät ole vielä lähteneet todellisesti parantamaan työntekijöidensä tyytyväisyyttä, joten tarkoitus on tuoda työtyytyväisyyden vaikutuksia esiin.
Totesin aiempien tutkimusten perusteella, että työtyytyväisyys lisää työntekijän motivaatiota työnsä tekemiseen. Tämä vaikuttaa moni osaisesti työn suorittamiseen. Ongelman ratkaisukyvystä positiivisuuteen ja sairauspoissaolojen vähenemiseen. Näillä on vaikutusta myös yrityksen talouteen.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella menetelmällä case-yrityksen myynnillisten työntekijöiden joukossa. Case yritystä kutsuin työssäni Turvallisuus Oy:ksi Harmikseni vastaukset jäivät vähäisiksi tämän työn osalta. Vain 16 työntekijää vastasi toteuttamaan tutkimukseen. Kysely lähetettiin yhden osaston kaikille työntekijöille sähköpostin välityksellä.
Kävin työssäni läpi Turvallisuus Oy:n teettämän people survay -kyselyn, jonka pohjalta sain ajatuksen missä tilanteessa Turvallisuus Oy:n työtyytyväisyys oli.
Tutkimuksen analysoinnissa selvisi, että vastaajat olivat jakautuneet hyvin eri ikäluokkiin. Tämän lisäksi palvelusaikoihin saatiin vaihtelua. Tärkeimpinä huomioina tutkimus osoitti, kuinka tyytyväiset kokivat työnsä aiheuttaman kuormituksen olevan sopiva. Vähemmän tyytyväiset työntekijät olivat verrattain liikaa tai liian vähän kuormittuneita työssään. Havaitsin myös työtyytyväisyyden vaikuttavan sairauspoissaolojen määrään huomattavasti.
Totesin aiempien tutkimusten perusteella, että työtyytyväisyys lisää työntekijän motivaatiota työnsä tekemiseen. Tämä vaikuttaa moni osaisesti työn suorittamiseen. Ongelman ratkaisukyvystä positiivisuuteen ja sairauspoissaolojen vähenemiseen. Näillä on vaikutusta myös yrityksen talouteen.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella menetelmällä case-yrityksen myynnillisten työntekijöiden joukossa. Case yritystä kutsuin työssäni Turvallisuus Oy:ksi Harmikseni vastaukset jäivät vähäisiksi tämän työn osalta. Vain 16 työntekijää vastasi toteuttamaan tutkimukseen. Kysely lähetettiin yhden osaston kaikille työntekijöille sähköpostin välityksellä.
Kävin työssäni läpi Turvallisuus Oy:n teettämän people survay -kyselyn, jonka pohjalta sain ajatuksen missä tilanteessa Turvallisuus Oy:n työtyytyväisyys oli.
Tutkimuksen analysoinnissa selvisi, että vastaajat olivat jakautuneet hyvin eri ikäluokkiin. Tämän lisäksi palvelusaikoihin saatiin vaihtelua. Tärkeimpinä huomioina tutkimus osoitti, kuinka tyytyväiset kokivat työnsä aiheuttaman kuormituksen olevan sopiva. Vähemmän tyytyväiset työntekijät olivat verrattain liikaa tai liian vähän kuormittuneita työssään. Havaitsin myös työtyytyväisyyden vaikuttavan sairauspoissaolojen määrään huomattavasti.