Satokauden raaka-aineiden käyttö ja juhlapyhien hyödyntäminen Luksian elintarvikealalla
Varis, Laura (2024)
Varis, Laura
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061122816
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061122816
Tiivistelmä
Ravintola-alalla on jo pitkään ollut trendinä vastuullinen ruokatuote, jossa huomioidaan myös satokauden mukaisten raaka-aineiden käyttö osana ilmastoystävällistä ruokatuotetta. Tässä opinnäytetyössä tuotiin näkyväksi satokauden vaihtelut ja satokauden mukaisten raaka-aineiden hyödyntäminen osana ympäristövastuullista leipomo- ja kahvila toimintaa. Opinnäytetyönä luotiin vuosikello, eli toiminnan suunnittelutyökalu, joka huomioi satokauden raaka-aineet ja juhlapyhät. Vuosikello suunniteltiin Länsi-Uudenmaan koulutuskuntayhtymän, Luksian, elintarvikealalle. Vuosikellon tarkoituksena on auttaa opetuksen suunnittelussa satokausi raaka-aineet huomioiden sekä muistuttaa leipomotyön kannalta oleellisista juhlapyhistä, jotta juhlapyhiin liittyvät tuotteet muistetaan huomioida opetuksessa. Luksian elintarvikealalla ei ole aiemmin ollut käytössä tämän opinnäytetyön teemoihin liittyvää vuosikelloa.
Vuosikellon luotiin käyttäen benchmarking-menetelmää havainnoinnin ja netscoutingin pohjalta. Vertailuanalyysiin valittiin kolme kohdetta, jotka olivat myymälä-leipomo, leipomo ja kahvila. Kohteet valikoitiin parhaiten tarkoitusta vastaaviksi muun muassa sosiaalisen median aktiivisuuden ja tuotevalikoiman kehittämisen lähtökohdista.
Lopputuotteena syntyi selkeä ja yksinkertainen vuosikello, jota on mahdollisuus tulevaisuudessa jatkokehittää haluttuun suuntaan. Satokauden raaka-aineet koottiin vuosikelloon. Vuosikelloon tuotiin lisäksi joka kuukaudelle elintarvikealan kannalta merkitykselliset juhlapyhät ja joitakin teemapäiviä, joita voi leipomo- ja kahvilatyössä hyödyntää. Vuosikello sisältää myös satokauden raaka-aineita hyödyntäviä tuote-ehdotuksia leipomoon.
Asiasanat: satokausi, juhlapyhä, vuosikello, benchmarking
Vuosikellon luotiin käyttäen benchmarking-menetelmää havainnoinnin ja netscoutingin pohjalta. Vertailuanalyysiin valittiin kolme kohdetta, jotka olivat myymälä-leipomo, leipomo ja kahvila. Kohteet valikoitiin parhaiten tarkoitusta vastaaviksi muun muassa sosiaalisen median aktiivisuuden ja tuotevalikoiman kehittämisen lähtökohdista.
Lopputuotteena syntyi selkeä ja yksinkertainen vuosikello, jota on mahdollisuus tulevaisuudessa jatkokehittää haluttuun suuntaan. Satokauden raaka-aineet koottiin vuosikelloon. Vuosikelloon tuotiin lisäksi joka kuukaudelle elintarvikealan kannalta merkitykselliset juhlapyhät ja joitakin teemapäiviä, joita voi leipomo- ja kahvilatyössä hyödyntää. Vuosikello sisältää myös satokauden raaka-aineita hyödyntäviä tuote-ehdotuksia leipomoon.
Asiasanat: satokausi, juhlapyhä, vuosikello, benchmarking