Etävastaanoton edut ja esteet hoitajan näkökulmasta
Elo, Saana; Markkula, Katariina (2024)
Elo, Saana
Markkula, Katariina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061222961
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061222961
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata, millaisia etuja ja esteitä etävastaanoton käyttöön liittyy hoitajan näkökulmasta. Tavoitteena oli koota selkeä ja kattava yhteenveto etävastaanoton eduista sekä esteistä hoitajien toteuttaman etävastaanoton käyttöönoton ja kehittämisen tueksi. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Peijaksen sairaalan kanssa.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistohaku tehtiin luotettavasti eri tietokannoista, joita olivat Google Scholar ja ProQuest. Määrittämällä sisäänotto- ja poissulkukriteerit aineistoa rajattiin ja opinnäytetyöhön löydettiin kahdeksan luotettavaa tutkimusta.
Hoitajien toteuttama etävastaanotto säästää aikaa, rahaa, resursseja, parantaa hoitajien työssä viihtymistä sekä vähentää sairauspoissaoloja. Hoitajilla oli yleisesti ottaen positiivinen kuva etävastaanottotoiminnasta. Koulutuksen saaminen, työskentely sekä tottumus käyttää teknologiaa vaikuttavat etävastaanoton käyttöön. Eniten osaamistarpeita etävastaanoton toteuttamisessa oli järjestelmien ja ohjelmistojen käytössä sekä sähköisessä kommunikaatiossa. Huoli akuuteista tilanteista, työyhteisön kommunikaation ja tuen vähentymisestä sekä niistä koituvista mielenterveysongelmista huoletti hoitajia.
Tuloksista käy ilmi, että hoitajien toteuttamaa etävastaanottoa on tutkittu vähäisesti. Lisäksi kehittämisehdotukseksi nousee hoitajien lisäkouluttaminen sekä on tärkeää ymmärtää tilanteet, missä etävastaanottoa ei voida käyttää.
Avainsanat: Sähköiset palvelut, digitalisaatio, etävastaanotto, edut ja esteet, kokemukset, sairaanhoitaja.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistohaku tehtiin luotettavasti eri tietokannoista, joita olivat Google Scholar ja ProQuest. Määrittämällä sisäänotto- ja poissulkukriteerit aineistoa rajattiin ja opinnäytetyöhön löydettiin kahdeksan luotettavaa tutkimusta.
Hoitajien toteuttama etävastaanotto säästää aikaa, rahaa, resursseja, parantaa hoitajien työssä viihtymistä sekä vähentää sairauspoissaoloja. Hoitajilla oli yleisesti ottaen positiivinen kuva etävastaanottotoiminnasta. Koulutuksen saaminen, työskentely sekä tottumus käyttää teknologiaa vaikuttavat etävastaanoton käyttöön. Eniten osaamistarpeita etävastaanoton toteuttamisessa oli järjestelmien ja ohjelmistojen käytössä sekä sähköisessä kommunikaatiossa. Huoli akuuteista tilanteista, työyhteisön kommunikaation ja tuen vähentymisestä sekä niistä koituvista mielenterveysongelmista huoletti hoitajia.
Tuloksista käy ilmi, että hoitajien toteuttamaa etävastaanottoa on tutkittu vähäisesti. Lisäksi kehittämisehdotukseksi nousee hoitajien lisäkouluttaminen sekä on tärkeää ymmärtää tilanteet, missä etävastaanottoa ei voida käyttää.
Avainsanat: Sähköiset palvelut, digitalisaatio, etävastaanotto, edut ja esteet, kokemukset, sairaanhoitaja.