Metsänomistajien tietämys luonnontuotteista Pohjois-Karjalassa ja Etelä-Savossa
Voutilainen, Timo; Tauslahti, Mikko (2024)
Voutilainen, Timo
Tauslahti, Mikko
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061222994
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061222994
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin Pohjois-Karjalan ja Etelä-Savon metsänomistajien tietämystä luonnontuotteista. Työn tarkoituksena oli selvittää, miten metsänomistajat suhtautuvat luomusertifiointiin, luomutuotteistukseen sekä luonnontuotteiden keruuseen ja myyntiin. Opinnäytetyössä tutkittiin myös metsänomistajien tarvetta koulutukselle sekä mahdollisille luonnontuoteoppaille.
Työ toteutettiin määrällisenä eli kvantitatiivisena tutkimuksena, jonka aineisto hankittiin sähköisellä kyselylomakkeella Webropol-ohjelmistoa käyttäen. Kysely lähetettiin 2985 metsänomistajalle, joiden metsätilaomistukset sijaitsevat Pohjois-Karjalassa ja Etelä-Savossa.
Kyselyyn vastasi 517 metsänomistajaa ja vastausprosentiksi tutkimuksessa saatiin 17 %. Tutkimuksessa selvisi, että metsänomistajat ovat tietoisia yleisimmistä luonnontuotteista ja he keräävät niitä melko paljon. Lopputulosten perusteella saatiin tietoa metsänomistajien tietämyksestä luonnontuotteiden myynnistä, luomuun suhtautumisesta sekä oppaiden tarpeesta tulevaisuudessa kehitysideoineen.
Työ toteutettiin määrällisenä eli kvantitatiivisena tutkimuksena, jonka aineisto hankittiin sähköisellä kyselylomakkeella Webropol-ohjelmistoa käyttäen. Kysely lähetettiin 2985 metsänomistajalle, joiden metsätilaomistukset sijaitsevat Pohjois-Karjalassa ja Etelä-Savossa.
Kyselyyn vastasi 517 metsänomistajaa ja vastausprosentiksi tutkimuksessa saatiin 17 %. Tutkimuksessa selvisi, että metsänomistajat ovat tietoisia yleisimmistä luonnontuotteista ja he keräävät niitä melko paljon. Lopputulosten perusteella saatiin tietoa metsänomistajien tietämyksestä luonnontuotteiden myynnistä, luomuun suhtautumisesta sekä oppaiden tarpeesta tulevaisuudessa kehitysideoineen.