Hybridiviestinnän johtamisen kehittäminen tilitoimistossa
Kurki, Piritta (2024)
Kurki, Piritta
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061223038
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061223038
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Tilitoimisto Vahtivuori Oy:lle ja Jotava Oy:lle yhtenäinen toimintamalli hybridiviestinnän johtamiselle eri tilanteita varten. Onnistuneella hybridiviestinnällä ja sen johtamisella on tulevaisuudessa suuri merkitys, koska tilitoimistoalalla tehdään enenevässä määrin etätyötä. Tällaisen toimintamallin mukaisesti toimipisteet voisivat tehdä keskenään entistä paremmin ja sujuvammin yhteistyötä välimatkasta riippumatta ja johtaja olisi paremmin saatavilla jokaisen työntekijän tarpeeseen. Johtamisen haasteena oli muun muassa COVID-pandemiasta johtuneen muuttuneen tilanteen vuoksi monessa eri osoitteissa sijaitsevat työpisteet. Toinen haaste oli, että kaikki työntekijät eivät halua heihin pidettävän yhtä tiiviisti yhteyttä johtajan taholta kokiessaan itsenäisen työskentelyn olevan sujuvaa ilmankin. Opinnäytetyö toteutettiin hyödyntämällä sekä omaan nykyiseen työympäristöön ja aikaisempiin työympäristöihin liittyviä havaintoja ja kehittämistarpeita. Teoriatietoa erilaisiin johtamisen ja viestinnän muotoihin löytyi saman aiheisesta kirjallisuudesta, nettiartikkeleista ja erilaisista tutkimusaineistoista. Opinnäytetyö tehtiin määrällisenä tutkimustyönä ja sitä varten selvitettiin eri kokoisten tilitoimistojen toimintaympäristöjen viestinnän ja johtamisen menetelmiä. Kartoitus toteutettiin hyödyntäen kyselylomaketta, joka lähetettiin sekä etä- että lähityötä tekeville työntekijöille eri tilitoimistoihin. Tutkimustulosten perusteella etäjohtaminen tuo haasteita muun muassa vuorovaikutukseen ja uusien työntekijöiden perehdyttämiseen. Opinnäytetyön kehittämistehtävän lopputuloksena laadin lomakemuotoisen ohjeen hybridijohtamisen tueksi, jonka avulla on mahdollista selvittää säännöllisin väliajoin esimerkiksi henkilöstön työtilanne sekä mahdolliset muut kehittämistarpeet ja -toiveet. The aim of the thesis was to develop a unified operational model for managing hybrid communication for Tilitoimisto Vahtivuori Oy and Jotava Oy. Successful hybrid communication and its management will be of great importance in the future, as the accounting industry increasingly embraces remote work. With such an operational model, the offices could collaborate more efficiently and smoothly regardless of distance, and the management would be more accessible to meet the needs of each employee. One of the leadership challenges was the dispersed work locations due to the changed situation caused by the COVID pandemic. Another challenge was that not all employees wanted to be in close contact with the manager, instead they felt that they could work independently just as well. The thesis was carried out by utilizing personal observations and identified development needs related to both the current and previous work environments. Theoretical information on various forms of leadership and communication was acquired from relevant literature and various research materials. The thesis was conducted as a quantitative research project and the methods of communication and management were analyzed in the operational environments of accounting firms of various sizes. The survey was conducted using a questionnaire that was sent to employees working both remotely and on-site at different accounting firms. Based on the research findings, remote management presents challenges, particularly in terms of interaction and onboarding new employees. The outcome of the development task was guide to support hybrid leadership. This guide helps to regularly assess, for example, the work situation of an accounting firm employee as well as any other development needs and wishes.