Liiketoimintasuunnitelma vaatetusalan aloittavalle yritykselle
Tiensuu, Elina (2024)
Tiensuu, Elina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061223098
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061223098
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia liiketoimintasuunnitelma opinnäytetyön kirjoittajan tulevalle yritykselle. Yritys tulee toimimaan vaatetusalalla, ja sen pääasiallisena myyntikanava tulee olemaan verkkokauppa. Liiketoimintasuunnitelmaa tullaan hyödyntämään yrityksen perustamisvaiheessa ja liiketoimintaa kehitettäessä. Opinnäytetyössä käytiin laajasti läpi liiketoimintasuunnitelman eri osa-alueita. Opinnäytetyössä perehdyttiin myös teoreettisen tiedon avulla brändin käsitteeseen ja sen rakentamiseen, huomioiden vaatetusalan vastuullisen brändin näkökulma.
Lähestymistapana opinnäytetyössä käytettiin tapaustutkimusta. Opinnäytetyössä oli myös konstruktiivisen tutkimuksen piirteitä, sillä tuotoksena laadittiin konkreettinen liiketoimintasuunnitelma. Tutkimusmenetelminä opinnäytetyössä käytettiin haastatteluja ja havainnointia.
Opinnäytetyön tutkimusosuudessa selvitettiin sosiaalisen median käyttöä markkinointikanavana ja sen tuomia mahdollisuuksia lisätä yrityksen tunnettavuutta. Tutkimustiedon saamiseksi haastateltiin markkinointi- ja yrityspalveluita tarjoavaa yksityisyrittäjää, joka on erikoistunut digimarkkinointiin ja sosiaalisen median markkinoitiin. Opinnäytetyön tekemisen aikana ilmeni tarve tutustua tarkemmin yrityksen rahoitusvaihtoehtoihin. Toinen haastateltavista oli rahoituslaitoksen yritysrahoituksen asiantuntija. Haastattelun tavoitteena oli saada tietoa tulevan yrityksen rahoitusvaihtoehdoista. Lisäksi opinnäytetyössä tehtiin kilpailija-analyysi havainnoinnin keinoin, jolla selvitettiin yrityksen kohdemarkkinoita, kilpailutilannetta sekä kilpailijoiden sosiaalisen median käyttöä markkinoinnissaan.
Opinnäytetyön tuotoksena laadittiin konkreettinen liiketoimintasuunnitelma. Liiketoimintasuunnitelmassa määriteltiin muun muassa perustettavan yrityksen visio, missio, arvot, strategia sekä yritysmuoto. Lisäksi siinä avattiin liikeidea liiketoimintamallin avulla ja laadittiin markkinointisuunnitelma. Liiketoimintasuunnitelmaan laadittiin myös perustettavan yrityksen rahoitus- ja investointilaskelma, myyntilaskelma sekä kannattavuuslaskelma. Liiketoimintasuunnitelmaa on mahdollista edelleen kehittää jatkossa.
Lähestymistapana opinnäytetyössä käytettiin tapaustutkimusta. Opinnäytetyössä oli myös konstruktiivisen tutkimuksen piirteitä, sillä tuotoksena laadittiin konkreettinen liiketoimintasuunnitelma. Tutkimusmenetelminä opinnäytetyössä käytettiin haastatteluja ja havainnointia.
Opinnäytetyön tutkimusosuudessa selvitettiin sosiaalisen median käyttöä markkinointikanavana ja sen tuomia mahdollisuuksia lisätä yrityksen tunnettavuutta. Tutkimustiedon saamiseksi haastateltiin markkinointi- ja yrityspalveluita tarjoavaa yksityisyrittäjää, joka on erikoistunut digimarkkinointiin ja sosiaalisen median markkinoitiin. Opinnäytetyön tekemisen aikana ilmeni tarve tutustua tarkemmin yrityksen rahoitusvaihtoehtoihin. Toinen haastateltavista oli rahoituslaitoksen yritysrahoituksen asiantuntija. Haastattelun tavoitteena oli saada tietoa tulevan yrityksen rahoitusvaihtoehdoista. Lisäksi opinnäytetyössä tehtiin kilpailija-analyysi havainnoinnin keinoin, jolla selvitettiin yrityksen kohdemarkkinoita, kilpailutilannetta sekä kilpailijoiden sosiaalisen median käyttöä markkinoinnissaan.
Opinnäytetyön tuotoksena laadittiin konkreettinen liiketoimintasuunnitelma. Liiketoimintasuunnitelmassa määriteltiin muun muassa perustettavan yrityksen visio, missio, arvot, strategia sekä yritysmuoto. Lisäksi siinä avattiin liikeidea liiketoimintamallin avulla ja laadittiin markkinointisuunnitelma. Liiketoimintasuunnitelmaan laadittiin myös perustettavan yrityksen rahoitus- ja investointilaskelma, myyntilaskelma sekä kannattavuuslaskelma. Liiketoimintasuunnitelmaa on mahdollista edelleen kehittää jatkossa.