Pankin henkilökunnan osaamisen kartoittaminen väärinkäytösten torjunnassa
Pohjola, Aleksi (2024)
Pohjola, Aleksi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061223035
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061223035
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä yhdelle suomalaisen pankkiryhmän paikallispankille. Tarkoituksena oli kartoittaa henkilökunnan osaamistasoa tunnistaa ja toimia erilaisten asiakkaisiin kohdistuvien väärinkäytösten kohdalla. Aineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla. Kerätyn aineiston perusteella oli tarkoitus löytää keinoja kehittää pankin henkilökunnalle järjestettäviä väärinkäytöksiin liittyviä koulutuksia.
Opinnäytetyön tietoperusta rakentui finanssialaa velvoittavasta lainsäädännöstä sekä muiden finanssialan toimijoiden kuten Finanssiala Ry:n, Finanssivalvonnan, Vakuutus- ja rahoitusneuvonta FINE:n sekä Kilpailu- ja Kuluttajaviraston eli KKV:n keräämistä tiedoista ja ratkaisuista. Tietoperustassa hyödynnettiin myös muiden aihepiiriin liittyvien toimijoiden kuten Kyberturvallisuuskeskuksen sekä Rikosuhripäivystyksen materiaaleja.
Kyselylomakkeella kerätyt tiedot analysoitiin hyödyntämällä määrällisten vastausten kohdalla kuvailevaa tilastoanalyysiä. Määrällisiä vastauksia vertailtiin myös korrelaatiokertoimien avulla. Laadullisten vastausten analyysiin hyödynnettiin laadullista sisällön analyysiä, jonka avulla aineistosta etsittiin toistuvia teemoja ja asioita.
Kyselyn tuloksien perusteella henkilökunnan osaamisesta löytyi heikkoja kohtia. Avointen kysymysten avulla saatiin myös kehitysehdotuksia tulevia koulutuksia varten ja tarkempia näkemyksiä siitä, mitkä asiat haastavat työntekijöitä, kun he kohtaavat huijauksen kohteeksi joutuneen asiakkaan. Saatujen tulosten perusteella koulutuksista tulisi tehdä käytännönläheisempiä ja kohdistaa niitä syvemmin tiettyihin huijaustyyppeihin kuten sijoitushuijauksiin sekä henkilökunnalta vaadittuihin toimenpiteisiin.
Opinnäytetyön tietoperusta rakentui finanssialaa velvoittavasta lainsäädännöstä sekä muiden finanssialan toimijoiden kuten Finanssiala Ry:n, Finanssivalvonnan, Vakuutus- ja rahoitusneuvonta FINE:n sekä Kilpailu- ja Kuluttajaviraston eli KKV:n keräämistä tiedoista ja ratkaisuista. Tietoperustassa hyödynnettiin myös muiden aihepiiriin liittyvien toimijoiden kuten Kyberturvallisuuskeskuksen sekä Rikosuhripäivystyksen materiaaleja.
Kyselylomakkeella kerätyt tiedot analysoitiin hyödyntämällä määrällisten vastausten kohdalla kuvailevaa tilastoanalyysiä. Määrällisiä vastauksia vertailtiin myös korrelaatiokertoimien avulla. Laadullisten vastausten analyysiin hyödynnettiin laadullista sisällön analyysiä, jonka avulla aineistosta etsittiin toistuvia teemoja ja asioita.
Kyselyn tuloksien perusteella henkilökunnan osaamisesta löytyi heikkoja kohtia. Avointen kysymysten avulla saatiin myös kehitysehdotuksia tulevia koulutuksia varten ja tarkempia näkemyksiä siitä, mitkä asiat haastavat työntekijöitä, kun he kohtaavat huijauksen kohteeksi joutuneen asiakkaan. Saatujen tulosten perusteella koulutuksista tulisi tehdä käytännönläheisempiä ja kohdistaa niitä syvemmin tiettyihin huijaustyyppeihin kuten sijoitushuijauksiin sekä henkilökunnalta vaadittuihin toimenpiteisiin.