Valmentavan johtamisen kehittäminen Sauma lastensuojelussa
Alhonen, Vesa-Matti; Lammi, Helena (2024)
Alhonen, Vesa-Matti
Lammi, Helena
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061323215
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061323215
Tiivistelmä
Johtaminen sekä johtajien rooli sosiaali- ja terveysalalla ovat jatkuvan muutoksen alla. Tämän lisäksi myös sosiaali- ja terveysalalla tarvittavan osaamisen sekä yhteiskunnassa tapahtuvien muutosten vaikutus työympäristöön on kasvanut.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Sauma lastensuojelun yksiköiden johtajien johtamisosaamista ja valmentavan johtamisen työtapoja sekä kehittää suunnitelma yksikön johtajille valmentavan johtamisen menetelmien hyödyntämisestä käytännön johtamisen tukena. Opinnäytetyön tavoitteena oli parantaa Sauma lastensuojelun johtajien ymmärrystä valmentavasta johtamisesta ja kehittää johtamista valmentavan johtamisen suuntaan. Opinnäytetyö on tyypiltään tutkimuksellinen kehittämistyö ja sen lähestymistapana on toimintatutkimus.
Tutkimuksen alkukartoituksena toteutettiin sähköinen kysely ja tämän jälkeen toteutettiin kaksi kehittämistyöpajaa. Teoriatiedon ja tutkimusaineiston pohjalta koostettiin lopullinen kehittämissuunnitelma. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui johtamisesta, valmentavasta johtamisesta ja erilaisista valmentavan johtamisen työkaluista.
Kyselyn tulokset osoittivat, että valmentavan johtamisen käytänteitä on Sauma lastensuojelun yksiköiden johtajien käytössä jo paljon, mutta niitä ei ole välttämättä aiemmin mielletty valmentavaksi johtamiseksi. Ensimmäisessä työpajassa johtajat nostivat keskeisinä osaamisen tarpeina esille vuorovaikutussuhteen merkityksen valmentavassa johtamisessa sekä valmentavan johtamisen prosessin. Jälkimmäisessä työpajassa johtajat nostivat esille sisältöjä, joihin valmentavan johtamisen menetelmiä voitaisiin osaksi omaa johtamistyötä ja organisaation käytänteitä lisätä. Esille nousivat palautteen antaminen, työn organisointi ja työtä tukevat rakenteet.
Opinnäytetyön konkreettisena tuotoksena koostettiin kehittämissuunnitelma siitä, miten valmentavan johtamisen työkaluja voitaisiin Sauma lastensuojelussa hyödyntää päivittäisen työn sekä käytännön johtamisen tukena.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Sauma lastensuojelun yksiköiden johtajien johtamisosaamista ja valmentavan johtamisen työtapoja sekä kehittää suunnitelma yksikön johtajille valmentavan johtamisen menetelmien hyödyntämisestä käytännön johtamisen tukena. Opinnäytetyön tavoitteena oli parantaa Sauma lastensuojelun johtajien ymmärrystä valmentavasta johtamisesta ja kehittää johtamista valmentavan johtamisen suuntaan. Opinnäytetyö on tyypiltään tutkimuksellinen kehittämistyö ja sen lähestymistapana on toimintatutkimus.
Tutkimuksen alkukartoituksena toteutettiin sähköinen kysely ja tämän jälkeen toteutettiin kaksi kehittämistyöpajaa. Teoriatiedon ja tutkimusaineiston pohjalta koostettiin lopullinen kehittämissuunnitelma. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui johtamisesta, valmentavasta johtamisesta ja erilaisista valmentavan johtamisen työkaluista.
Kyselyn tulokset osoittivat, että valmentavan johtamisen käytänteitä on Sauma lastensuojelun yksiköiden johtajien käytössä jo paljon, mutta niitä ei ole välttämättä aiemmin mielletty valmentavaksi johtamiseksi. Ensimmäisessä työpajassa johtajat nostivat keskeisinä osaamisen tarpeina esille vuorovaikutussuhteen merkityksen valmentavassa johtamisessa sekä valmentavan johtamisen prosessin. Jälkimmäisessä työpajassa johtajat nostivat esille sisältöjä, joihin valmentavan johtamisen menetelmiä voitaisiin osaksi omaa johtamistyötä ja organisaation käytänteitä lisätä. Esille nousivat palautteen antaminen, työn organisointi ja työtä tukevat rakenteet.
Opinnäytetyön konkreettisena tuotoksena koostettiin kehittämissuunnitelma siitä, miten valmentavan johtamisen työkaluja voitaisiin Sauma lastensuojelussa hyödyntää päivittäisen työn sekä käytännön johtamisen tukena.